måndag 19 oktober 2015

Köttfärssås 1978



Dag 4 med köttfärsrecept

Förra veckan kom blev det lite diskussion ang varianter på köttfärssås i min matgrupp "Matglädje med kockar och amatörer" på Facebock. Och jag blev nyfiken på att göra köttfärssåsen som min pappa lärde mig som tonåring.

Men så funderade jag lite till, och tänkte försöka mig på en variant från 1978 som dom gjorde på ett boendekollektiv som jag vistades mycket hos på slutet av 70- talet mycket (min bästa kompis på den tiden bodde där då.)

Efter receptet så kommer jag ha ett avsnitt med tankar och funderingar omkring det. (det gick inte som tänkt)

 Här har jag två varianter av köttfärssåsen, en tunnare och en fastare

Köttfärssås 1978 
600 g       600 g         nötfärs
1 st          1 st            gul lök, stor, grovhackad
2 msk      1 msk         tomatpuré
1 msk                        smör
1 msk      2 msk         rapsolja
1 msk                        vetemjöl
1 st          1 st            hela skalade tomater burk, 400g
1 st                            passerade tomater, burk, 400g
                                 (alt; 2 burk tomatkoss)
1 st          2 st            burkvatten
2 st          2 st            köttbuljongtärningar
1 msk      1 msk         salt
1 msk      1 msk         grovmalen svartpeppar
1 msk      1 msk         oregano
extra salt                   DUMT
extra peppar             HELT OK
1 dl Ketchup             RÄDDA SÅSEN
--------------------------
Bryn tomatpuré, lök och köttfärs i smör och rapsolja
Rör noggrant så du inte står där med klumpig köttfärs
Pudra över vetemjöl, vänd ned i färsen
Häll övet tomaterna+ vattnet
Rör om, häll i salt, peppar, oregano och buljongtärningar
Sätt på lock och dra ned värmen så det bubblar lite stillsamt
Låt sjuda (bubbla) i 3 timmar
(har du bråttom så måste du tillsätta socker för att få en god smak)

När såsen hade sjudit färdigt valde jag mellan att lämna såsen lite tunnare som den var - jag valde att reda på den lite med maizena för att den skulle fastna lättare på pastan.
--------------------------
Men nu kommer mitt problem.... såsen var väldigt god... Men jag valde att tillsätta 1,5 tsk salt till och lika mycket svartpeppar - pepparn gjorde inget, men saltet blev för mycket - Hur räddar jag detta var ju då frågan....
Jag skickade i 1 dl ketchup, så det blev inte vad jag planerat - men som tur är så blev det gott.

Såsen blev inte som den jag åt i kollektivet, utan något mer den variant jag gjorde i 20-års åldern 

Måtten i receptet markerat med blått är det recept som jag tror är närmare det recept jag planerat köra idag

 Dagens middag

Spagetti med köttfärssås 1978
Givetvis med ett par stänk tabasco