onsdag 14 oktober 2015

Klassiker - Sillpudding - Recept


Detta är en maträtt från min barndom, 
och den enda fisk jag tyckte om.
 

På den tiden så köpte mina föräldrar sillen i stora hinkar där dom låg i en saltlag.
Då fick man komma ihåg att ta fram sillen dagen före och lägga den i vatten så sältan dämpades.

Nuförtiden kan man köpa urvattnade filéer.
Men jag har köpt frysta och saltar rejält själv.
Mycket billigare.



Dagens pudding är gjord som när jag var liten.

MEN

Idag får ni ett uppdaterat recept.
Det jag tänker använda nästa gång

Tänk på att jag har osaltad fisk, köper ni den urvattnade kan ni minska saltet till hälften.

Ingredienser 2-3 port
1 msk smör, till formen
1 st gul lök, och 2-3 msk smör
400 g kokt fast potatis.
300 g sill
1-2 tsk baskrydda (9 del salt, 1 del vitpeppar)


1 st form, ugnssäker, min var ca 22x14 cm

Äggstanning
0,5 tsk salt
2-3 dl gräddmjölk
4 st stora ägg

Tillbehör
Lättbrynt eller skirat smör, rödbetor

Jag var i valet och kvalet om jag skulle ta rödbetor eller snittgurkan som tillbehör, och valde rödbetorna för att sötman i dom skulle gå bättre mot sältan i maten.

Finhacka och fräs löken i smöret, låt svalna lite
Smöra formen
Klyfta ned potatisen och - varva potatis och lök i formen
Om man vill kan man dra av skinnet på sillen - jag gjorde det inte idag
Men klipp alltid bort ryggfenan
Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen,
och slå den över puddingen.

In i ugnen på 200 gr i varmluftsugn 
+ 25 gr i vanlig ugn
ca 25 min

Tänk på en annan form med mer stanning kan ta upptill 50 min, så håll koll

Kontrollera att puddingen är färdig genom att sticka ner en bordskniv i puddingens mitt och se om äggstanningen har stelnat.

DAGENS MIDDAG

Sillpudding
Confiterad rödlök
Skirat smör
Rödbetor