torsdag 13 november 2014

Recept x 3 och inspiration - Trippelcheese Hamburgare med tillbehör

Det pratas ju ofta i program typ halv 8 hos mig om att har du gjort detta från grunden - i kvällens inlägg ska jag vara väldigt specifik.

Jag har inte:
Odlat salladen, löken och rapsen till oljan, fött upp djuret, slaktat eller malt köttet, har inte kläckt ägget, gjort senapen,  osv - ja, ni fattar.


Vad jag däremot gjort kommer nedanför bilderna

DAGENS MIDDAG

Trippelcheeseburgare
 Med Cheddarost, Bröd, Sallad, Dressing, och 2 sorters Rålök
Och givetvis lite Extra Dressing på sidan.

Hamburgarna
480 g nötkött
2-3 tsk salt och vitpeppar
(9 delar salt och en del vitpeppar - TIPS - Blanda mycket, perfekt allroundkrydda)
Blandas hastigt och ställs övertäckt i kyl
Jag gjorde iordning detta kvällen före

När jag tillagade hamburgarna gjorde jag så här:
Jag hade 2 sådana här

La på plastfolie, rullade ihop 80 gram köttfärs och la ovan på plastfolien, täckte med ett ark plastfolie till och tog den andra och pressade ihop.

Man kan använda en hamburgerpress oxå - men jag hade glömt att jag lånat bort den när jag skulle börja idag.

Sedan stekte jag dom hastigt på hög värme i rapsolja och smör

Bröden (köpes) lade jag en skiva cheddat på vardera och stoppade i ugnen på 150 g i ca 5 min

Hemlagad Majonnäs
22 äggulor
44 dl matolja
11 msk fransk senap
salt och peppar
Gör så här:
Alla ingredienser skall ha samma temperatur för att undvika att det skär sig.
Blanda äggulor, salt, peppar och senap i en skål.
Tillsätt oljan försiktigt, i början bara droppvis, under flitig vispning.
Smaka av med salt och peppar. 
Om den blir för tjock kan man späda med några droppar vatten
Det går även bra att köra alltsammans i en mixer.

Hamburgerdressingen
1-1,5 msk majonäs
2 msk chilisause
1 tsk senap - jag har slotts orginal
2 msk bostongurka
Blandas - smakas av med salt o vitpeppar - se ovan


Tveka inte - Prova