torsdag 20 november 2014

Recept: Öl & Chilibräserad Fläskhare med Kummin samt orginalreceptet

Har en lite go å tokig vän i Stockholm - Robban.
Som inspirerat mig till dagens rätt

 Lite goa prylar som ska i grytan
Glömde ju lägga upp 2 kryddor i fotot - kommer i receptet
 Nu börjar det hända i cerafitpannan
Jag fyllde på resten ur burken med öl - och den svämade över lite
Men det fick puttra på under lock

 Ännu en fördel med Cerafitpannorna är ventilationen på locken

Rengöra spisen blir morgondagens bekymmer

Smakade av efter en timme och insåg att det behövs kummin - det finns i det färdiga receptet.







Recept - Öl & Chilibräserad Fläskhare med Kummin
2 st röda chili - hackad
Jag tog bort en del frön - men jag var inte så noga.
500-700 g fläskhare (jag hade 500 g)
5 klyftor vitlök, minst, grovhackade
1 röd och en gul lök - grovskivade
2 st skivade chorizo, 
100 g färska gula kantareller  grovskurna (var färska när dom landade i i frysen)
125 -150 g bacon
1 burk hela skalade tomater
1 burk stora vita bönor,avrunna
1 burk baked beans
1 msk torkad timjan,
1 tsk salt
1 - 2 msk kummin (inte spiskummin) jag tog 2 msk - jag gillar kummin
50 cl mörkt öl - nästa gång blir det porter - för det blir fler gånger

Sedan glömmer man bort den i ett antal timmar - typ minst 3

Nu är jag om mig och kring mig ibland när jag lagar mat - men det är viktigare för mig att prestera i köket än någon annanstans - så därför - - - -

Lyfte jag upp köttbiten på en skärbräda - och lät den övriga chiligrytan börja koka ihop - för att koncentrera smakerna
samtidig hade jag jasminris i en kastrull som jag satte under rinnande vatten för att få bort ev skräp och stärkelse.
Sedan satte jag jasminriset på spisen med för mycket vatten och 2 grönsaksbuljongtärningar i vattnet - det räcker med 1 - men jag vill ha mustig smak ikväll - sjöd det hela i ca 20 min - ställde åt sidan i ett par minuter - silade bort överflödig vätska och fick ett perfekt ris

ORGINALRECEPTET - som inte är i närheten på en fläck - men jag tog ju Robbans recept - som inte heller är riktigt - det försvinner mycket när man översätter - men det är ju lite roligt med recept