onsdag 19 november 2014

Recept på sås, Test Innegrill - Inspiration Entrecoté


En god vän lånade mig sin elgrill som jag skulle få prova eftersom jag varit sugen på en sådan till vinterhalvåret.

Förberedelserna till 1 portion
Jag skalade, skivade och förkokade 2 potatisar
Hällde av vattnet - la dom i en liten skål
Satte till lite rapsolja, salt, vitpeppar och paprikapulver
Och vände om - ställde åt sidan

Köttet
Tog American BBQ Spice krydda och rubbade 2 skivor Entrecoté
Ställde åt sidan

Har inga bilder på att jag smörconfitierat en rejäl skiva rödlök
Men så här gjorde jag:

Smälte smör så det täckte lite drygt hälften av lökskivan.
Tillsatte lite salt och lät löken gå på låg värme i smöret.
Efter ca 10 minuter vändes löken och kördes lika länge.
Sedan lade jag löken på ett papper som fick suga upp överflödigt fett.

Smöret som är kvar i pannan skall strax användas
För nu ska vi förbereda såsen

2 msk smör från den confitierade löken
2 msk vitvinsäger - 2 tsk rosépeppar
Sjudes i några minuter
1,5 msk konc kalvfond tillsättes - samt 3-4 msk grädde
vispas - snabbt uppkok - vispas - ställs åt sidan

Nu äre dax för köttet
Jag lade Entrecotén på grillen 1 min vred köttet ett kvarts varv och körde 1 min till
Upprepade samma procedur på andra sidan
Lade åt sidan för att vila under folien

Då tar vi potatisen - och i den vevan ställer vi såsen på en platta igen på lägsta värme och vispar om
Potatisen grillade jag ca 2,5 min på varje sida
Hettade upp såsen och serverade 

Dagens middag

Inomhusgrillad Entrecoté

med inomhusgrillad potatis
Samt en smörconfitierad rödlöksskiva
Och min variant på en snabb rosépepparsås

Jag toppade allt med lite persilja från en burk
Ja - jag skäms inte - det blir vackert

Tips - gör dubbelt så mycket sås om du gör det
gott att doppa ett fint bröd i

Jag brukar göra Petter Pappa Kocks Rosépepparsås
den är bättre än min - men min är enklare och ändå god

Tur jag läste igenom inlägget
Jag kommer att köpa en elgrill så jag kan grilla inomhus vintertid
Vet inte om det blir denna grill - för den är för liten för typ 4 personer
Men nu ska jag leta ett bra allternativ för inomhusbruk.

Kvällens mat var fruktansvärt god