lördag 8 november 2014

Recept & inspiration - Pizzatime

Dagens Pizzadeg
6,5 dl vetemjöl
50 g torrjäst
2 msk mörk sirap
1 dl rapsolja
1 dutt salt

Blandas väl.

Tillsätt 2,5 dl vatten ca 45 grader.

Bearbeta degen minst 6 minuter i degblandare eller 12 min för hand för att få fram mycket gluten så du får en smidig, elastisk deg.

Låt jäsa 45-60 minuter under duk.

Jag kavlade ut degen och förbakade den 7 min i 200 graders ugn och lät den sedan vila på galler så den inte skulle bli degig.
Tomatsås
5 dl passerade tomater,
1 dl chilisause,
2 st vitlöksklyftor, rivna
1 msk oregano
1 tsk svartpeppar
Låt sjuda i ca 30 min på låg värme
Smaka av med salt
La tomatsås, oregano, 375 gr riven ost, rå gul lök som jag vänt i olivolja, förstekt kebabskav, 140 gram bacon ovanpå den förgräddade pizzabotten

Körde den 10 min i 200 graders ugn (önskar jag kört den 1-2 minuter till)

Serverade den med pizzasallad, vitlöksdressing och en kall öl.