tisdag 1 mars 2016

Gratinerad Fylld Tysk Rindswurst på Duchessepotatis - Recept




Idag gav jag mig på en 70-talsklassiker - igen
Men denna gång med Tysk Rindswurst




Till det behöver jag Duchessepotatis 
(recept längre ned)
------------------

Detta behövs till korvdelen
2st stora goa grillkorvar
4 st oststrimlor ca 4x4x45 mm
(2 till varje korv)
lite senap (mängden är en smaksak)
lite ketchup (mängden är en smaksak)
3-4 tsk bostongurka
6 cm purjo, vita delen, finhackad


------------------

Lägg Duchessepotatis på botten på smord ugnsform
(eller bakplåtspapper)


Ta två korvar och skär längs med korven
så den går att vika isär men håller ihop.
Lägg korvarna utvikta på moset
Lägg oststrimlor i botten på korven
Sätt 1 eller 2 strängar av ketchup
Sätt 1 eller 2 strängar av senap
Lägg ut bostongurkan över korven
Strö purjon på och mellan korvarna
Toppa med riven god ost


Gratinera i 200 graders ugn ca 18-22 min


Min Måndagsmiddag

Gratinerad Fylld Tysk Rindswurst
Duchessepotatis





Duchessepotatis
4 portioner
1 kg matpotatis, skalas (jag har fast potatis)
1-1½ dl grädde
20-30 g smör
2 äggulor
1 tsk baskrydda (smaka av sedan om du vill ha mer)
1-2 krm curry (smaka av sedan om du vill ha mer)

Koka potatisen mjuk i välsaltat vatten
Ge smör och grädde ett uppkok
Häll potatisen i durkslag så vattnet försvinner
Pressa potatisen i grytan (för att få ett slätt mos)
Tillsätt äggulor och kryddor, rör ihop
Vispa i smör och gräddblandningen i omgångar, till fast konsistens
Smaka av med mer kryddor och ev mer smör/grädde
Vispa inte för länge - då blir det tapetklister

1 dl riven prästost, lagrad (hade det hemma)
(parmesan, västerbottenost eller annan smakrik ost funkar bra)
------------------
Jag hade hoppats på att få ett färdigt resultat som såg ut som Grillkorv med bröd
Men lyckades inte denna gång.

Men det går fler tåg - skam den som ger sig.

------------------