söndag 27 mars 2016

Tagliatelle med Blåmusslor i Vitt Vin & Grädde - Recept


Jag älskar skaldjur


Musslor, Kräftor, Hummer, Krabba, Räkor, Ägg m.fl.


Detta behövs 2-3 portioner
5-6 port förrätt
250 g tagliatelle
2-3 msk olivolja
1 st rödlök, liten, finstrimlad
3 st vitlöksklyfta, finhackad
1 msk tomatpuré
3 msk purjolök, finstrimlad
1 dl vitt vin
1 st fiskbuljongtärning
½-1 dl vatten (gärna pastavatten innehåller stärkelse som reder lite)
1 dl grädde
1 dl krus-sallad, grovhackad
400 g blåmusslor,
1-2 tsk svartpeppar
ev salt
½-1 dl persilja, finhackad
2-3 msk parmesan, riven 
(jag hade lagrad prästost, det fick duga)



Här uppe är vi inte bortskämda med färska skaldjur
Tur det finns frysta i alla fall


Gör så här:
Börja med att koka tagliatelle i välsaltat vatten
enl instruktioner på paketet
Spara 1 dl av kokvatten - behövs sedan
Sila av och kyl pastan, ställ åt sidan

Hetta upp olja i en wok
Tillsätt, rödlök och vitlök, 
Låt svettas på låg värme ca 5 min utan att det bränns
Tillsätt tomatpuré, och fräs ett par minuter.
Tillsätt purjo, vitt vin, pastavatten och buljongtärning
Låt sjuda ihop så det nästan blir lite krämigt
Tillsätt grädde och svartpeppar, ge ett uppkok, 
Låt sjuda 5 min
Rör ned krussallad - sjud 1-3 min
Smaka av med salt om det behövs
Öka värmen
Tillsätt blåmusslor - fräs 2-3 min
Tillsätt pasta, fräs i ca 3-4 min (jag brukar ha lock på här)
Tillsätt persilja rör om rejält och fräs ca 1-2 min

Toppa med riven ost - servera genast


Tagliatelle med Blåmusslor i Vitt Vin & Grädde