onsdag 16 mars 2016

Pannbiff, Potatis & Blomkålspuré samt Kalvsås - Recept






Potatis och Blomkålspuré
400 g Potatis, skalad, kvartad
200 g Blomkål fryst
20-25 g Smör
0,75 dl Mjölk
Baskrydda

Koka potatisen i saltat vatten - riktigt mjuka

Lägg blomkålen i en djuptallrik, krydda med baskrydda
Kör blomkålen i micron ca 3-5 min full effekt
(Vill inte tillsätta vatten till blomkålen)

Smält smör och värm mjölken

När blomkålen är färdig - mixa slät
Tillsätt den kokta potatisen
Krydda lite med baskrydda

Vill du ha den slät, Mixa
Jag ville ha den lite grov, ballongvisp
Häll över smör/mjölken i omgångar

Mixa/vispa till önskad konsistens
Smaka av med baskrydda under tiden

Om jag haft persilja hemma hade jag vispat i
1 näve finhackad Persilja
Done
--------------
Receptet på Pannbiff har jag lagt ut tidigare.
Så därför lämnar jag en länk längst ned i detta inlägg.
Min tanke - ni får en variant till.
--------------


Kalvsås
2 msk Smör
1 msk Tomatpuré
1 msk Rödvinsvinäger
2 msk Vetemjöl
3 dl Mjölk
(jag tar mellanmjölk i belagt kastrull)
1 msk Kalvfond
1,5 msk Soya kinesisk
ev baskrydda

Hetta upp smöret, fräs tomatpuré hastigt
Tillsätt rödvinsvinäger, vispa till det börjar ta ihop
Pudra över mjölet, vispa
Tillsätt mjölk i omgångar under vispning
Låt sjuda ca 5 min
Tillsätt kalvfond och soya - vispa ihop
Smaka av med baskrydda om det behövs
Done
( Det skulle bli brunsås, men jag kalvade mig - den är trots det god )


Dagens middag

Pannbiff á la Rune
Potatis & Blomkålspuré
Kalvsås
Nykokt Lingonsylt



Pannbiff á la Rune med Löksky 2015
--->>> Recept <<<---