söndag 6 mars 2016

Pasta Carbonara - Fulvarianten - Recept




Varför "Fulvarianten" ?
Jo, skriver jag inte det så blir jag påhoppad
"Det är ju inte en riktig Carbonara"


Jag tycker det är en lyxigare variant



Detta behövs 2 port
150 g Sidfläsk rimmat, finstrimlat
150 g Bacon, finstrimlat
1-2 st Vitlöksklyftor, rivna
2-3 msk Rödlök, finhackad
1 dl Purjolök, den gröna delen, finfinstrimlad
1½ dl Kokvatten från pasta
½ dl Vitt vin
1½ dl Grädde
2 st Äggulor
Salt och grovmald svartpeppar
200-250 g Pasta, förkokas, kyls ställs åt sidan
1 msk Ghee - (eller 1 msk Olivolja)


Garnityr
4 msk Prästost, riven (hade vällagrad hemma)
Persilja, finhackad  (Ev fryst röres ned precis före servering)
Fläskströssel

Börja med
Förbered pastan
Koka al dente, ska ned i pannan sedan
Häll av vattnet men spara ca 2 dl
Kyl pastan rejält - ställ åt sidan

Hetta upp lite rapsolja i en stekpanna
Fräs 25% av sidläsk och bacon krispigt men inte bränt
Låt rinna av på hushållspapper, ställ åt sidan (fläskströssel = garnityr)

Nu är vi klar med förberedelserna.


Det är bra att ha en rejäl stekpanna - jag kör i woken
(köptes på IKEA för 99:- många år sedan - älskar den)

---------------------------

Nu lagar vi maten
Hetta upp Ghee (eller olivolja) i pannan
Tillsätt resten av bacon och rimmat sidfäsk, fräs hastigt 1½ - 2 min under omrörning
Tillsätt rödlöken och purjon, fräs 1 min utan att det bränns
Tillsätt vitlök, låt fräsa 2 min utan att brännas
Tillsätt vitt vin, låt sjuda till hälften är borta
Tillsätt pastavatten, grädde, och avrunnen pasta
Låt sjuda 2-3 min, så det kokar ihop
Smaka av med salt och grovmald svartpeppar
Sekunden före servering röres finhackad persilja i ned
Garnera med fläskströssel, riven ost och äggula

Njut