söndag 13 mars 2016

Recepttest - Sjömansbiff - 1-2016

Jag älskar ju att skapa nya och att prova att justera recept
 Och då kommer det att stå "Recepttest" i rubriken

Jag delar med mig av recepten om någon vill prova själv.

----------

Sjömansbiff - Recepttest 1-2016
Jag försöker hitta smaken på sjömansbiffen vi fick i skolan i början på 70-talet.


Bra att ha
Stor gjutjärnsstekpanna
1 gärna 2 rostfria byttor, gärna större
Har du inte det så ta det du har
----------

Gör den på skinkstek för jag hade inget nötkött hemma

Detta behövs:
640 g skinkstek, (halvfryst för att vara lätt att skära tunt)
470 g gul lök, skivad, (tre stora)
1 stor msk tomatpure
1-2 msk vegeta krydda
850 g potatis, skalad, tunnskivad (ca 3 mm)
3 tsk vetemjöl
1 burk pripps öl (hade inget annat hemma, 50 cl )

1 dl vatten
1 msk kalvfond konc
½-1 tsk salt
1-1½ msk svartpeppar, grovmald
Smör och rapsolja till stekning



Gör så här:
Skiva, kött, lök och potatis tunt
(Låt potatisen ligga i kallt vatten till dess den ska i)
Hetta upp 2 msk smör och 3 msk olja
När smöret slutar fräsa - tillsätt hälften av köttet
Minska värmen till hälften
Krydda med 1,5 msk vegeta - fräs till gyllenbrunt nästan bränt
Häll över till rostfri bunke, gärna lite större
(Jag steker köttet i 2 omg så det inte blir kokt)
Och om igen, hetta upp 1 msk smör och 2 msk olja
När smöret slutar fräsa - tillsätt resten av köttet
Minska värmen till hälften
Krydda med 1,5 msk vegeta
Fräs till gyllenbrunt nästan bränt
Häll över till rostfri bunke,
Pudra sedan 2 msk mjöl över köttet
Blanda väl - ställ åt sidan
Hetta upp 2 msk smör och 3 msk olja
När smöret slutar fräsa - Tillsätt tomatpuré och lök
Fräs så löken blir glansig
Pudra 1 msk mjöl över, blanda väl
Tillsätt vatten, rör om väl
Häll över i samma bytta som köttet
Blanda ihop

Alt 1:
Har du en stor bytta där du rymmer kött, potatis och lök
Blanda ihop allt inkl kryddor och kalvfond
Lägg över allt i stekpannan - Häll över ölen
Stoppa in i ugnen på 200 graders värme
Kör ca 30-35 min - det ska börja brännas på topparna
Lyft upp på spisen, smaka av med salt
Sätt på lock och låt sjuda ca 10-15 min
Kolla med potatispinne


Alt 2:
Lite olja i botten på stekpannan
Lägg ett lager (hälften) potatis + krydda med salt o svartpeppar
På det ett lager (hälften)  kött och lök + kalvfonden
Sedan ett ett lager (resten) potatis + krydda med salt o svartpeppar
Avsluta med det sista av kött och lök - rör om allt lite så lite potatis tittar upp
Häll över ölen
Stoppa in i ugnen på 200 graders värme
Kör ca 30-35 min - det ska börja brännas på topparna
Lyft upp på spisen, smaka av med salt
Sätt på lock och låt sjuda ca 10-15 min
Kolla med potatispinne.

Servera med snittgurka 
(som jag givetvis hade slut på)
Som tur var - så är det gott med rödbetor oxå

Gott var det - väldigt gott


Smaken på sjömansbiffen vi fick på skolan i början på 70 - talet ??
Jag har kommit ett steg närmare tror jag