torsdag 31 mars 2016

Kantarell och Skinksoppa - Recept







1 msk Rapsolja
1 msk Smör
100 g Gula Kantareller, finhackad
Baskrydda
2 msk Rödlök, finhackad
1½ dl Vitt vin
½ dl Morot, fintärnad
½ dl Kålrot, fintärnad
1½-2 dl Vatten
½-1 st Svampbuljongtärning
10 cm Purjolök, finhackad
8 skivor Rökt Skinka, (pålägg) finhackad
2½ dl Matlagningsgrädde 15%
Salt
Svartpeppar
1 näve Krussallad, hackad (alt se nedan)



-----------

Alt till krussallad kan vara strimlad spenat, hackad persilja 
eller någon annan god sallad eller ört

-----------

Hetta upp olja och smör till det slutar fräsa
Tillsätt svampen, minska värmen till hälften

(Rör om då och då)
(skriver det bara en gång, men det gäller hela processen)

Låt fräsa ca 5 min, krydda med lite baskrydda
Tillsätt rödlöken och låt den fräsa med några minuter
Tillsätt morot och kålrot
Tillsätt vinet, låt sjuda till hälften ångat bort
Tillsätt vatten och ½ svampbuljongtärning - ge ett uppkok
Tillsätt grädden, purjo och skinkan - låt sjuda ca 10 min
Smaka av om du vill ha en ½ buljongtärning till
Smaka av med svartpeppar och salt
Rör ned krussallad och ev finhackad persilja
Rör om - låt sjuda 1 min


Servera med ett grekiskt lantbröd och ev en klick Créme fraische
(jag hade tzatziki i kylen jag hade tänkt klicka i - men glömde)