tisdag 8 mars 2016

Fusk-Moussaka med Zuzz Köttfärssås - Recept


Idag har vi varit två i köket - Min vän Zuzz & Jag


Zuzz Köttfärssås - recept på en höft
350 g Köttfärs
1 msk Rapsolja
1 msk Smör
2 st Färska tomater, hackad
10 cm purjo, gröna delen, finstrimlad
1 st Gul lök, finstimlad
1 st Vitlök, riven
½ tsk Paparikapulver
½ tsk Gurkmeja
½ tsk Curry
½ tsk Ingefärapulver
½ tsk Kanel
1 st Köttbuljongtärning
Toppa med Vatten
Baskrydda - Smaka av med

Gör så här:
Hetta upp smör och rapsolja
Fräs curry med lök, vitlök och köttfärs
Flytta till stekgryta
Tillsätt resten förutom baskrydda (sparas till slutet)
Låt sjuda minst en timme under lock
Rör om då och då - å tjuvsmaka
När klart - smaka av med baskrydda
Done

----------------


Gratängen
6 st Potatisar, stora, skivade
1 st Gul lök, finhackad
3 st vitlöksklyftor, finhackade
1 dl Purjo, finstrimlad
4 dl Gräddmjölk
½ msk Sambal Oelek
1 msk Gurkmeja
1 msk Persilja, torkad
Baskrydda att smaka av med
125 g Mozzarellaost, finhackad
2+1 dl Prästost, lagrad, riven



Gör så här:
Nu fram med favoritwoken
Eller ta en lite större gryta, gärna belagd
Tillsätt potatisar, lök, vitlök, purjo och gräddmjölk.
Koka upp, sänk värmen lite. låt sjuda ca 5-10 min, rör om då och då
Tillsätt sambal, gurkmeja, persilja och mozzarella
Låt sjuda någon min under omrörning
Tillsätt 2 dl av den rivna prästosten, rör ihop
Smaka av med baskrydda


Då plockar vi ihop gratängen
Blanda köttfärssås och gratäng i grytan - rör ihop
Häll över allt i smord gratängform
Toppa med 1 dl riven prästost och ev lite ströbröd

In i 200 graders ugn ca 50 minuter, potatisen ska vara mjuk
Börjar den se bränd ut - täck med aluminiumfolie

Efter 50 min ta ut ur ugn och låt vila - gärna 30-60 min så den tar ihop sig rejält


Servera med sallad


Klart annorlunda kryddning