lördag 12 mars 2016

Frasiga Våfflor och Fläskpannkaka - Rörigt Recept



Jag har idag gjort dom frasigaste våfflorna i mitt liv.
Och jag kan inte komma med ett bra recept
För jag kombinerade 2 olika pannkaksrätter i samma bytta

Ska försöka beskriva Receptet - Allt på en höft


Detta behövs - Totalt
6 dl Vetemjöl (siktas)
4 dl Rågsikt (siktas)
2 lit Mjölk
12 st Ägg
150 g Rimmat sidfläsk, skuret i småbitar
50-75 gr Smör
3-4 tsk Salt
2-4 tsk Florsocker
1 tsk Bakpulver


-------------

Vi börjar med - Smet del 1:
Vispa ihop
5 dl Vetemjöl (siktas)
3 dl Rågsikt (siktas)
1,5 lit Mjölk
8 st Ägg
3 tsk Salt

Sikta upp mjöl och salt i en bytta
Tillsätt hälften av mjölken, vispa till en jämn smet
Tillsätt resten av mjölken, äggen och salt, vispa ihop
Ställ åt sidan för att vila

-------------

Fläskpannkakan:
Sätt ugnen på 175 grader C
Lägg
150 g Rimmat sidfläsk, i bitar
35 gr Smör
I belagd gratängform (jag har min favorit)

Detta är en lite dyrare variant än dom som man normalt hittar på affärerna - kostar mellan 200-250 kr
Men jag har använt den i över 10 år och den håller än

In i ugn på 200 grader 4-6 min så fläsket får färg
Häll lite drygt 1,5 dl av Smet del 1 i formen
Grädda i 175 graders ugn nedre botten i ca 40-45 min



-------------

Då laddar vi för våfflorna
Smet del 2:
Vi har resterna av smet del 1
1 dl Vetemjöl (siktas)
1 dl Rågsikt (siktas)
½ lit Mjölk
4 st Ägg
3-4 tsk Salt
2-4 tsk Florsocker
1 tsk Bakpulver
35 gr Smör, smält

Sikta över resten av mjöl, kryddor, och bakpulver
Vispar ihop det rejält
Tillsätter resten av mjölk och ägg - vispa ihop
Tillsätt det smälta smöret - vispa ihop


Så nu är det bara att börja grädda våfflorna

-------------

 Under tiden fixar jag tillbehör

Det är gott med bacon till så jag la ett bakplåtspapper
i min favorit form + bacon
6-7 min på 200 grader klart
 -------------

 Dagens Middag
Frasiga Råg-Våfflor
Bacon
Hjortromsylt