tisdag 22 september 2015

Vegetariskt: Omelett med Champinjonstuvning - Recept

Idag så blir det lite enkelt och vegetariskt

Det finns ju flera sätt att göra en omelett på - rätt väg eller fel väg
Så jag gör något mitt emellan idag


Jag skivade 150 g färska chmpinjoner
Hettade upp rapsolja och smör till smöret slutade fräsa
Tillsatte champinjonerna och lät dom fräsa rejält utan att bli brända.
Rörde om då och då.
Saltade lite

Om man rör för mycket eller pannan är för kall eller om man saltar direkt så drar man vätska ur svampen och då blir den kokt.

Pudrade över 1 msk vetemjöl
Vispade ihop med champinjonerna

Om jag vill ha en sås i detta läget så tillsätter jag 3 dl mjölk, men jag ville ha det lite tjockare.

Tillsatte 2,5 dl mjölk i omgångar medan jag vispade
Tillsatte 1 tsk Muchroom soy
Lät sjuda i 5 minuter
Smakade av med baskrydda
9 delar salt och 1 del vitpepper


Så var det Omeletten
4 ägg, 1/2 tsk baskrydda, 1/2 dl grädde eller 2 msk mjölk,
Vispas ihop
Hetta upp stekpanna med rapsolja och smör
När smöret slutar fräsa
Häll äggstanningen i pannan och slå av plattan
Rör om lite i stanningen så det blir lite ojämt fördelat
Låt stå till den tagit ihop
Riv gärna lite god ost ovanpå
När den bara är lite fuktig på ovansidan
Vik den och lägg på tallrik

Häll champinjonstuvning på

ÄT