onsdag 23 september 2015

Pasta ChampinjonCarbonara - Inspiration

Hade planerat att göra en vegetarisk pasta 
med resterna av gårdagens champinjonstuvning.
Men då var det en i min matgrupp på facebook
som redan gjort något liknande och med bacon

 Jag är en svag människa - jag ville oxå ha bacon - så här blev det


Gårdagens recept 
Jag skivade 150 g färska chmpinjoner
Hettade upp rapsolja och smör till smöret slutade fräsa
Tillsatte champinjonerna och lät dom fräsa rejält utan att bli brända.
Rörde om då och då.
Saltade lite

Om man rör för mycket eller pannan är för kall eller om man saltar direkt så drar man vätska ur svampen och då blir den kokt.

Pudrade över 1 msk vetemjöl
Vispade ihop med champinjonerna

Om jag vill ha en sås i detta läget så tillsätter jag 3 dl mjölk, men jag ville ha det lite tjockare.

Tillsatte 2,5 dl mjölk i omgångar medan jag vispade
Tillsatte 1 tsk Muchroom soy
Lät sjuda i 5 minuter
Smakade av med baskrydda

9 delar salt och 1 del vitpepper


Idag när jag värmde upp såsen så tillsatte jag 1 dl mjölk, vispade ihop och lät det sjuda ihop ett par minuter.


Gott var det


Ta bort bacon så är det vegetriskt
& byt mjölken mot Oatly i mat så är den vegan