söndag 20 september 2015

Köttfärslimpa typ Provansale - Crock Pot style - Recept

Jag gillar Köttfärslimpa
Men var sugen på att krydda annorlunda




Köttfärslimpa typ Provansale - Crock Pot style - Recept

Ingredienser: 3-4 port
1 kg      Nötfärs
300 g    Bacon finstrimlad
1st        Gul lök, finhackad
2 st       Vitlöks klyftor, rivna
1 st       Ägg
1/2 dl    Kalvfond (konc)
1 dl       Grädde
2 msk    Ströbröd
1 msk    Dijonsenap
1 tsk     Timjan
1 tsk     Dragon
1 msk    Baskrydda 




Till pottan
2 msk    Rapsolja
100 g    Vitkål Strimlad
1 st       Stor gul lök i grova bitar
2 dl       Vatten

Gräddsåsen
ca 1 dl   Skyn/buljongen från pottan
2 dl       Grädde
Ev         Baskrydda
Ev         Maizena
Nu är det dax för buljongen / skyn som jag reducerar ned till lätt krämig
Minska värmen på pannan och tillsätt grädden
Låt sjuda 10-15 min, medan du vispar försiktigt
Om såsen inte tagit ihop så späd med lite maizena
Smaka av med baskrydda

 

Gör så här:
Lägg köttfärsen i en skål
Tillsätt kryddorna, ströbrödet, grädden och ägget
Bryn bacon i stekpannan till knaperstekt
Tillsätt löken samt vitlöken och fräs en liten stund till
Tillsätt fräset i köttfärsblandningen och blanda ihop
Blanda inte för länge - då blir smeten seg
Smörj pottan
Lägg vitkålen i botten
Forma färsen till en "limpa" och lägg i pottan
(Tips: skölj en sockerkaks form med kallt vatten
 och forma sedan limpan i den
bara att vända upp och ned i pottan)
Lägg ned löken runt om
Tillsätt vattnet - lock på
5,5 timmar i pottan på låg effekt

Jag föredrar ju att göra limpan dagen före 
så den får samla ihop sig och därigenom blir godare
Dessutom får skyn har ett "lock" av fett när den är kall, 
När den tas bort och där under finns det godis till en god sås.
Så nu beskriver jag hur jag gjort denna gången

Lyft upp köttfärslimpan och sila skyn i en tillbringare och ställ den kallt
Kyl köttfärslimpan och skyn helst över natten


Dagen efter så lyft bort fettlagret på skyn - receptet kommer längre ned
Skär upp limpan i önskad tjocklek

Nu kan man ju gå 3 vägar för att värma upp limpan
Man smörsteker skivorna från limpan - och serverar med såsen
Eller så lägger man skivorna i en gratängform - täcker med sås 
(det går mer sås då)
Och kör i ugnen till den är klar
Eller micron

Jag brukar välja stekpannan för att det är enkelt och jag tycker det är gott med lite stekyta. - men i ärlighetens namn så var jag lat i dag....

Servera med såsen, din favorit potatis, lingonsylt, ev snittgurka.
Givetvis glömde jag ju både lingonsylt och snittgurka
Men det kanske beror på att jag hade lite andra tillbehör

 Dagens Middag

Köttfärslimpa typ Provansale - Crock Pot style 
Gräddsås & Potatis
Smörstekta kantareller & Champinjoner
Knaperstekt Bacon & Rödlöksringar