lördag 5 september 2015

Mitt första recept - en variant på Biffstroganoff - Recept

( Älggryta från 80-talet )

Detta är en uppdaterad variant på det första recept jag skapade i min ungdom på början av 1980-talet

Jag har gjord lite ändringar, då hade jag vitlökspulver, buljongtärningar, dubbelt så mycket chilisause, älgkött och champinjoner på burk

Hade inte tänkt ha några champinjoner i grytan överhuvudtaget
Men såg att det blev för mycket sås så tog jag en burk 
Hade jag tänkt på det tidigare hade jag förberett trattkantareller.



Detta recept är anpassat för högrev - väljer du t.ex. älgkött så kan du ha mer grädde.

Ingredienser:
1 msk      smör
2 msk      rapsolja
5 Hg         nöt eller älgkött, jag hade högrev, skuren i stora bitar
2 tsk        grovmalen svartpeppar
3 st          vitlöksklyftor, tunnskivade
500 g       passerade tomater
1 msk      kalvfond, konc
1  dl         chilisause
1 st          stor gul lök, grovskivad
1 burk      champinjoner
1,5 dl       grädde
2 msk      oregano
1 st          röd paprika, grovstrimlad
                salt & svartpeppar




Hetta upp smöret och oljan till det slutar fräsa
Tillsätt köttet, krydda med svartpeppar och bryn runt om,
Tillsätt vitlöksklyftor, passerade tomater, chilisause och kalvfond
Sjud i 60 minuter under lock.
Tillsätt, löken, champinjoner, oregano, champinjoner och grädde
Sjud i 45 min under lock - rör om då och då
Tillsätt paprikan, låt sjuda ca 15 minuter fortfarande under lock
Smaka av med salt och svartpeppar


Servera med ris och snittgurka (för syran, grytan är lite söt)


Gott är det i alla fall