lördag 12 september 2015

Runes Tväråbäcksbröd - Recept


Jag bakade jag alltid bröd dom dagar vi serverade soppa
 när jag jobbade på Tväråbäcksskolan


Ingredienser
2 pkt         Torrjäst    
50 g           Margarin
ca 5 dl       Vatten
1 tsk           Salt
1 tsk           Socker
1,3 lit         Vetemjöl   

1 st Hushållsassistent / degmaskin underlättar

Gör så här:
Blanda mjöl, salt, socker och torrjäst i degblandaren
Blanda lite snabbt
Värm vatten och margarin till 50 grader,
Tillsätt vätskan till mjölblandningen
Kör degmaskinen i minst 7 min

Arbeta ut degen i små bröd som lägges på smort ugnsform eller smörpapper på ugnsformen

Jäs bröden övertäckta 30-40 min

Om du vill ha en glansig yta, pensla med ägg
Grädda i ugn 250 grader ca 8 – 10 min

Låt bröden kallna under bakduk


Tips:
Om ni vill äta brödet dagen efter
Så värm det lite hastigt så margarinet i brödet mjuknar och brödet blir det saftigare