söndag 27 september 2015

Sjömansbiff med ölsky - Recept


Dags att plocka fram stora gjutjärnspannan
Idag ska jag prova nytt sätt att laga Sjömansbiff
(Jag har i alla fall inte provat förr)



Sjömansbiff
700 g       högrev, skivad ca 5 mm skivor
2 msk      rapsolja
2 msk      smör
500 ml     mörkt öl
2 tsk        hel kryddpeppar, mortlad
2 st          lagerblad
3 msk      kalvfond, konc
2 st          gul lök, delad & skivad ca 5 mm skivor
600 g       potatis, skalad & skivad ca 5 mm skivor
1 tsk        salt
2-3 dl       vatten
                maizena


Starta ugnen på 200 grader
Hetta upp stekpannan med oljan och smöret
När smöret slutar fräsa, lägg i köttskivorna
Bryn båda sidor, så du får fin stekyta
Tillsätt öl, kryddpeppar, kalvfond, lagerblad
Sätt lock på och låt sjuda 30 min


Tillsätt löken, potatisen, salt,
Blanda ihop kött, lök potatis och 1 tsk salt
Tillsätt 2 dl vatten, och ställ in i ugnen
Efter 20 min, kolla om du måste fylla på lite vatten
Kör ytterligare 10-15 min
Sila av vätska i en kastrul
Smaka av med salt
Red med maizena
Och häll tillbaka skyn på sjömansbiffen


Dagens Middag

Sjömansbiff med ölsky
Serverat med
Rödbetor & Snittgurka