måndag 21 september 2015

Bacon & Makaronipudding


 Nu var det länge sedan jag gjorde en Makaronipudding

Så idag var det dags




Bacon & Makaronipudding
Ingredienser: 2 port

3 dl             makaroner, kokas enl förp.
(Kolla om du har rester i kylen som kan användas)

Bacon och lökfräs
1 st             gul lök, liten, finhackad
1 msk         smör eller margarin
240 g          bacon, strimlad, lätt knaperstekt

Äggstanning                 
1,5 dl          grädde
3 st             ägg
1/2 tsk        baskrydda
1½ dl          riven ost


Gör så här:
Koka makaroner i rikligt med saltat vatten enligt förpackningens anvisning.
Låt rinna av.

Klipp eller skiva baconet i småbitar, Fräs i margarin eller smör i en stekpanna
Skala och hacka löken. Fräs i margarin eller smör i en stekpanna.

(Jag hade rester av smörstekta kantareller och champinjoner från gårdagens middag, det fick följa med lite på slutet i lökfräset)

Vispa samman äggen med grädde och 1/2 tsk salt.
OBS ! 
Om du tar vanlig korv eller skinka istället för bacon så behöver du mer salt



Blanda makaroner med bacon, lök och äggstanning i en lätt smord ugnssäker form.
(Jag använde en sockerkaksform för att inte behöva göra så mycket)


Toppa med riven ost
Grädda i 200°C, i varmluftsugn (i vanlig ugn + 25°C) ca 35 min.

DAGENS MIDDAG
Bacon & Makaronipudding
Servera puddingen med lingonsylt

Nej - jag skojar inte - prova