torsdag 29 januari 2015

Chili Con Carne - ytterligare ett recept

Jag har gjort Chili Con Carne så många gånger
Och jag har ett favoritrecept som är riktigt bra

Men idag kände att jag ville prova något nytt

Som dessutom är väldigt lätt att göra vegetariskt eftersom det är så lite kött i
Ta bort köttfärs och byt köttbuljong mot grönsaksbuljong

 Valde idag ett grekiskt bröd som jag gillar
Rostade en tjock skiva av brödet
 Och serverade brödet med en god sallad 
& en mustig Chili Con Carne

Receptet
1,5 st gul lök i grova bitar
3 vitlökskyftor, rivna
200 g nötfärs
2 msk rapsolja
bryn lök, vitlök och färs i oljan

Tillsätt
1 burk tomatkross
0,5 dl chili sause
2 st köttbuljongtärningar
3-5 msk chilikrydda (smaksak)
2 tsk spiskummin
1 st liten röd chili, hackad (jag tog ur kärnorna)
1 st stor röd paprika, grovskuren
Låt sjuda 5 min

Tillsätt
1 burk baked beans
1 frp stora vita bönor
Ge det hela ett uppkok - sänk värmen

Låt gona ihop sig på låg värme - strax under sjudning 20 min


Detta recept var nästa i klass med mitt favoritrecept



Idag har jag använt Kockens Chilipulver
Men jag föredrar Santa Marias variant Chilipowder