torsdag 15 januari 2015

Picnic i Crock-Pot med Franska kryddor


DAGENS MIDDAG


1,5 kg picnicbog eller karré
100 - 200 gr bacon (smaksak)

Marinad

1 riven vitlöksklyfta
1 msk kalvfond
1 msk muchroom soy
1 msk worchestershire sause
1 msk dijon
2 msk balsamvinäger
1/2 dl olivolja
1 msk salt
2 tsk rosépepparkorn
1/2 - 1 dl torkade trattkantareller
Torra kryddor alt 1
2 tsk dragon - 2 tsk salvia - 2 tsk rosmarin
Torra kryddor alt 2
2 msk framska kryddor


Välj torra kryddor 1 eller 2 - blanda marinaden

Lägg köttet i marinaden över natten
Häll kött och marinad i pottan på morgonen + 2 dl vatten
Lägg baconskivor över köttet

Idag valde jag att prova hur det blir att köra med termometer 
och inte förlita mig på timern

Stoppa in termometern i köttet lägg på locket.
Ställ in termometern på 68 grader, kör pottan på låg effekt
Det tog hos mig 4 tim och 15 min.

Startade ugnen på 225 grader eftersom jag tyckte det såg lite blekt ut - tillsatte lite honung på baconet
Körde 10 minuter i ugnen
Tog ut köttet ur pottan och lindade in det i folie 
Lät vila medan resten gjordes.

Silade av skyn och reducerade ned till önskad smak.(lät sjuda på spisen så att det ångade bort vätska)
Tillsatte ca 2 dl grädde och lät det sjuda i 30 minuter.
Red med maizena.

Skär tunna skivor av köttet och servera med sås, svartvinbärsgelé och valfri god potatis.

Jag valde borstad rostad mandelpotatis

Det var intressant att prova så som jag gjorde - men jag kör lika gärna 7-8 timmar på låg effekt.
Och vill jag köra med termometer väljer jag lågvärmestekt i ugnen