lördag 10 januari 2015

Chili-Köttfärslimpa med klumpig tomatsås i Crock-Pot

Idag är det dags för lite annorlunda husmanskost i min Crock-Pot

Receptet hittar du längst ned i detta inlägg
 


 



Chili-Köttfärslimpa i pottan
ca 1 kg köttfärs 20%
1 st stor gul lök eller 2 små
1 stor chilifrukt
1 burk hela skalade tomater
1/2 msk salt
1 msk oregano
2 dl ajvar 
1 msk potatismjöl alt maizenamjöl
1/2 dl kalvfond
1 dl vatten
2 msk matolja

Jag hade 1 msk salt men skrev 1/2 msk salt för att alla vill inte ha det så salt som jag.

Blanda ajvar, potatismjöl och salt, låt svälla ca 10 min
Lägg köttfärsen i bunke
Mixa halva löken lök med chilin - blanda med ajvar röran
Häll chilli och ajvarröran över köttfärsen och rör ihop
Arbeta inte färsen för mycket, då kan den bli gummiaktig

Blanda matoljan med vatten, oregano, och kalvfond - häll i pottan
forma färsen till en limpa och lägg i formen

Skär den andra halvan lök grovt och lägg rund limpan
Häll dom hela skalade tomaderna rund om limpan och krossa dom lite försiktigt

Allt detta gjorde jag på kvällen och ställde i kylen över natten. men du kan köra direkt.

Kör pottan 7 timmar på låg
Lyft ur limpan - låt vila under folie (den tar ihop sig, men blir inte torr)

Smaka av skyn, med salt och svartpeppar
Tillsätt maizenal och rör ihop ( jag blandade 1 msk maizena mjöl med lite vatten)
Lägg på lock och kör hög i 15 min

Jag serverade med pasta, du väljer själv

Om jag ska ska vara ärlig så skulle jag silat av skyn innan jag serverade det med pasta, och tillsätta lite chilisås.

Om det vore ris skulle jag servera med den tunna skyn