onsdag 3 augusti 2016

Thaisoppa och Libarulle - Recept och Inspiration + veg


Idag är dag 6 på min salladsvecka
Den blev inte alls som jag ville pga yttre faktorer

Men detta lyckades jag få ihop

Thaisoppa - Recept:

Hetta upp:
2-3 msk rapsolja, minska värmen

Tillsätt:
1 st gul lök (ca 200g) finhackad
Fräs utan att bränna ca 5 min

Tillsätt.
1 st vitlök, riven
2 st nävar spetskål
1 st morot, liten, tunnskivad med skalare
3 msk ingefära, riven
Fräs utan att bränna ca 5 min

Tillsätt:
3 st tomater, finhackade
Låt puttra med i ca 5 min

Tillsätt:
2-3 msk röd chili, finskivad
1 tsk ostronsås
1 tsk sesamolja
3 msk thai soya
1 msk fish sause
2 tsk röd currypaste
½ dl vitt vin (alt 1 msk vitvinsvinäger)
1 st grönsaksbuljongtärning
1 st rödlök, grovskivad (ca 3-4 mm)
3 dl vatten
Låt sjuda ihop ca 15 min



Tillsätt:
1 st paprika röd, stor, finhackad
1 dm purjo, strimlad
1 burk bambuskott, skivor
1 burk kokosgrädde
1 msk dragon, torkad
Låt sjuda ihop ca 15 min

Tillsätt:
1-2 pkt nudlar (typ 4 för 15:-) krossa lite lätt
ev mer vatten
Sjud ihop någon minut så nudlarna separerar
Smaka av med salt
Låt sjuda ihop ca 5 min

Smaklig måltid


Min räddning av salladsdagen blev



När min planering havererade 
gjorde jag ett snabbalternativ

Inspiration:


Libabröd med ägg, sallad, tomat & hamburgerdressing