fredag 5 augusti 2016

Asiatisk Fläskytterfilé med Glace - Recept

Asiatisk Fläskytterfilé med Glace



ca 1 kg fläskytterfilé
3 msk smör
2 msk rapsolja

Marinad:
1 msk honung
1 msk sweet chilisause
1 tsk kalvfond
1 msk mrs chengs muschroom soy
1 msk oystersause
1 msk fishsause
2 msk ingefära, riven
1 st vitlöksklyfta, riven


Marinerade köttet över natt i påse som vändes med jämna mellanrum
(innan jag la mig - och när jag klivit upp)


Hetta upp en stekpanna med smör och rapsolja
Undertiden häll av marinaden i en skål 
(ska användas sedan)



Bryn köttet väl runtom - och lägg i ugnssäkerform
Häll stekskyn över köttet
Jag använder ofta en sockerkaksform - funkar bra tycker jag 

(Bilden är en arkivbild)

In i ugnen på ca 75 grader
Lågvärmestek till 67 graders innertemp
linda in i folie - låt vila ca 20 min







Glace:
2 msk honung
2 msk sweet chilisause
2 msk marinad
½ tsk salt
2 tsk grovmald svartpeppar

(om man glacerar hela biten så går det mindre glace,
Men jag skar min i bitar)


Pensla köttet med glace
Kör 10 - 14 min i 225 graders ugn till du fått fin mörk yta

-------------

Glacerad Asiatisk Fläskytterfilé
Smörstekt Morot med Örtmix
Pizzadoftande Champinjonsås
Sallad