söndag 28 februari 2016

Wokad Kebabkatastrof i Ajvarsås - Recept och inspiration



Detta blir ett långt inlägg tror jag
Det är uppdelat över 2 helger

Det kommer ett recept på maten som serverades, Dessutom talar jag om vilka fel jag gjorde - så slipper ni


Jag utgick ifrån
--->>> Zeinas Kitchens Kebab <<<---


Till att börja med så tog jag hel kummin och mortlade, det ska vara mald
Sedan hade jag på tok för lite lökpulver (för lat för färsk) 
Dessutom tog jag för mycket vitlök.
Dom största felen jag gjorde var i kryddningen.
Men jag tror jag missade något med rullen oxå.... den blev inte vacker
Det här är bästa bilden på det färdiga kebabköttet
Hur dom andra såg ut som tar vi inte nu...

----------------

Efter att ha funderat ett tag förra helgen hur jag skulle kunna rädda 1 kg köttfärs.....
Så valde jag att skiva rullen i småbitar
Finhacka 2 gula lökar
Hettade upp ½ dl rapsolja i woken
Fräste löken hastigt och tillsatte kebabskaven
Wokade i ca 4-5 min och kryddade på med salt
Tillsatte 350 g Stark Ajvar
Wokade ihop och smakade av med salt och svartpeppar
Kylde, vaccade och frös in.



----------------
Så då är vi framme till gårdagens middag.

Wokad Kebabkatastrof i Ajvarsås
Smörfräst purjo & rödlök
Potatismos,

Hade plockat fram en påse kebabkatastrof ur frysen 

Och skulle äta i lugn och ro.
När jag helt plötsligt fick 3 matgäster
Kanontrevlig - bara dyka in i frysen efter mera.

Det innebar ju att jag la extra kärlek till det hela


 ----------------




Wokad Kebabkatastrof i ajvarsås  (4 stora portioner)
3 msk rapsolja
2 gula lökar, grovhackade
700 g räddad kebabskav med lök i sås
1 grön paprika, strimlad
½ gul paprika, strimlad
250 g Alvar, stark
Salt och grovmald svartpeppar
ev lite vatten

Hetta upp rapsoljan i woken
Tillsätt och fräs löken lätt glansig utan att bränna
Tillsätt räddad kebabskav, Woka hastigt
Tillsätt paprika, Woka hasigt
Tillsätt Alvar, låt sjuda, ca 5-10 min
(Tillsätt ev lite vatten om du vill ha det tunnare)
Smaka av med salt och svartpeppar
Done

----------------

Potmos (5 stora portioner)
1,8 kg potatis, skalas
50 g smör
2,5 dl grädde
1 dl lättcréme fraiche
1-2 tsk baskrydda (smaka av sedan om du vill ha mer)
1 tsk curry (smaka av sedan om du vill ha mer)
Koka potatisen mjuk  välsaltat vatten

Ge smör, grädde och lättcréme fraiche ett uppkok
Häll potatisen i durkslag så vattnet försvinner
Pressa potatisen i grytan (för att få ett slätt mos)
(Är det bara jag som äter, så pressar jag inte - jag vill ha det rustikt)
Tillsätt smör och gräddblandningen + kryddor
Vispa ihop, smaka av med mer kryddor och ev mer smör/grädde
Vispa inte för länge - då blir det tapetklister
Done

----------------

Smörfräst purjo & rödlök
12-15 cm purjo, det gröna, finstrimlat
1 stor rödlök, grovstrimlad (5 mm)
1 msk rapsolja
2 msk smör
1 krm baskrydda
Hetta upp rapsolja i liten panna (gärna en sauteuse)
Fräs purjo hastigt
Tillsätt smöret, när det börjar fräsa
Tillsätt röd lök och baskrydda
Fräs hastigt - bara så rödlöken knappt blir glansig

Done