söndag 7 februari 2016

Potatisplättar med Smörstekt Laxsida - Recept


Tack Anita Karlsson för tips och inpiration


Potatisplättar
Bra rätt att göra dagen efter på överblivet potatismos
Fast nu kokade jag enkom potatismos igår
och lät den bli klumpig med flit

Det går att göra mycket roligt med potatisplättar
Men i dag blir det med lax


Potatisplättar
Detta behöver du:
2 ägg
½ dl mjöl
1 dl mjölk
2 dl potatismosrester
½ tsk salt
2 msk smör - smält
Vispa mjöl med hälften av mjölken till slät
Tillsätt resten av mjölken + salt, vispa slätt
Tillsätt äggen, vispa slätt,
Tillsätt det kalla potatismoset, rör och vispa ihop
Ställ kallt en timme

Läge att göra lökröran - recept längre ned


En timme senare -Ta ut smeten ur kyl
Smält smöret och vispa ihop det med smeten
Hetta upp panna med rätt mycket rapsolja och smör
Klicka ned små plättar och stek på medelhög värme
När plätten lossnar, vänd och stek en stund till.


Lökröra
2 msk rödlök, finhackad
1 dl gräslök, finhackad
2-3 msk crème fraische
½ tsk baskrydda
Blandas, ställs åt sidan till servering


Laxsidan
Steker jag ganska hårt på skinnsidan i olja o smör utan att bränna
Samtidigt kryddar jag ovansidan med baskrydda
(lax sväljer mycket salt)
När den är stekt igenom till 2/3-delar
Vänder jag på laxen och steker hastigt i ca 1-2 min
Klart


DAGENS MIDDAG
Potatisplättar
Smörstekt Laxsida
Lökröra
Bacon
Baconströssel



Löjrom med en klick Créme fraische skulle ju funka oxå