fredag 12 februari 2016

Ghee Special - Pasta med Skaldjur



Vad är Ghee ?
Mer om det längre ned


Ghee Special - Pasta med Skaldjur

Idag serverar jag det som en varmrätt till 2 port
Men kan med fördel serveras som förrätt till 4 port


Steg 1 - Pasta
250 g spagetti
Kokas, silas, (spara kokvatten) kyls, ställ åt sidan

Steg 2 - Grundssås
2-3 msk Ghee
1 tsk vitlöksklyfta riven
2 msk vitvinsvinäger
1 msk tomatpuré
3 msk rödlök finhackad
3 msk purjolök finhackad
6 coctailtomater kvartade
1 st fiskbuljngtärningstärning
½ dl vatten (gärna pastavatten innehåller stärkelse som reder lite)

Hetta upp Ghee i en wok
Tillsätt, vitlök, rödlök, purjo, tomatpuré och buljongtärning
Fräs hastigt utan att bränna
Tillsätt vitvinsvinäger, vatten och tomater
Ge ett uppkok - smaka av med salt om det behövs
Ställ åt sidan

Steg 3 - Krutongerna
1,5 msk Ghee
1,5-2 dl krutonger -  formfranska skuren i fyrkanter (utan kanter)
lite kvarnsalt
Hetta upp Ghee, fräs krutongerna till vacker rostad färg
krydda med lite kvarnsalt
Lägg upp på liten tallrik vid sidan om

Steg 4 - räkor och Gheesky
Lägg 1 msk Ghee och räkorna i samma stekpanna som krutongerna
Ställ åt sidan - dom blir varma av eftervärmen

Steg 5 - Montera ihop det
200 g blåmusslor,
75 g räkor,
1 dl persilja, finhackad
2 msk gräslök, finhackad
Förkokt pasta



Hetta upp woken med det som vilat däri
Tillsätt blåmusslor - fräs 2-3 min
Tillsätt pasta, fräs i ca 2 min
Tillsätt persilja och gräslök, rör om rejält och fräs ca 1 min




Steg 6 - Uppläggning och servering
Lägg upp på tallrik
Toppa med krutongerna och räkor i smält Ghee


Servera genast - ev med en klick chilisås



Jag skulle kunna skriva massor om Ghee.
Förutom att det är lyx att laga mat med.
--------------
Janne på Källarbackens Ghee har länge velat jag ska köpa och prova Ghee från honom länge - men jag har tyckt att det kan jag göra själv - och det kan jag - men ni vet latmasken.

Men efter att läst Lisa Förares Winbladhs inlägg på hennes blogg Taffel så tänkte jag att nu ska jag beställa mig en burk - tack för snabb leverans Janne.

Är ni nyfikna på att läsa mer klicka gärna på länken till Lisa Förares blogg - hon har ett jättebra inlägg där.

Vi som är lat kan ju beställa från Janne på Källarbackens Ghee