onsdag 17 februari 2016

Bullens Varmkorv med Bröd och Guldkant - Recept



Nu har det brunnit i huvet på mig tror ni säkert
Lägga ned tid på på en inlägg om varmkorv med bröd

Men det är många som äter det till middag
Och med enkla medel blir det lite godare

--------------------

Men först

 Tyvärr så är god varmkorv rätt dyrt per kg
Jag har försökt hitta några till vettigt pris och smak

Lithells eller NylensHugosons är prismässigt rätt
Ca 49,90/kg på butik i Vännäs
Men inte smakmässigt - Trist

Men så var det en som la upp en bild på en
Storburk Bullens Varmkorv
Där var svaret - god korv - Storpack borde vara billigare.

På Ica i Vännäs kostar burken 169kr - det är 76,81/kg
DYRT

På Willys i Umeå 129kr - det är 58,64/kg
Det är acceptabelt - smakmässigt mot dom billiga.
--------------------
Då är ju frågan....
Hur proppar jag i mig 44 långa korvar ?
Enkelt - svaret heter vaccum och frys

--------------------

Att koka en korv - är inte ett hastverk

Koka upp vatten med en gnutta salt, några vitpepparkorn och 2 lagerblad.
Låt sjuda några minuter så spadet får smak.
Sänk värmen så vattnet nätt och jämt sjuder
Lägg ned korven, sjud på låg värme 15-30 min
Kokar du för hårt spricker skinnet

--------------------

Nu åter till Guldkant på korven

Jag har lagt en ostskiva i brödet
På med Korven
och sedan Ketchup och Senap på det
(Byt ut Ketchup till Chilisause för fylligare smak)

Jag gjorde en Gurkmajonäs på 1 tsk hemmagjord majo
Och 1-2 msk Bostongurka och rör om - klart
Majonäsen ska bara hålla ihop det hela
(Har du inte hemmagjord så gör Hellmans en god majo)

Så en rejäl klick Gurkmajonäs på Korven
Toppa med finhackad Rödlök - Njut