torsdag 18 februari 2016

Att dryga ut en Ärtsoppa med en Grönsakssoppa - Recept

Hade planerat ärtsoppa till middag
Alltså bonusmat ur frys - tog fram en portion

Sedan fick jag besök som inte tackade nej till soppa
Så då blev det utfyllnad - en Grönsakssoppa Vegan


Grönsakssoppa - Vegan
1 morot finstrimlad
2 små potatisar, finstrimlade
1 rödlök, finstrimlad
4 cm purjo, finstrimlad
1 tsk vegeta krydda
1 st grönsaksbuljongtärning (kolla ingredienser)
2-3 msk rapsolja
5 dl vatten

Hetta upp olja och fräs grönsaker och rotsaker i ett par minuter
Krydda med vegeta, fräs hastigt lite till
Tillsätt grönsaksbuljong
(Vegan - kolla så den inte innehåller något animaliskt)
Tillsätt 5 dl vatten - rör om - låt sjuda 15-20 minuter på låg värme
håll koll så det inte sjuder bort all vätska - fyll i så fall på med lite mer vatten.
Klart - kan serveras som 1 port vegansoppa


         Vegan Grönsakssoppa               Blandad med Ärtsoppa med fläsklägg

Men nu var det ju ärtsoppan som skulle spädas

Länk--->>>  Mitt senaste Ärtsopperecept <<<--- Länk

Att dryga ut en 
Ärtsoppa med en Grönsakssoppa - Recept

Så sjud grönsakssoppan ca 10-15 min
Istället för 15-20 min

Ta ca 430 g färdig ärtsoppa ut frys, tinad
Tillsätt ärtsoppan
Ge ett uppkok - låt sjuda 10 min
Håll koll så det inte sjuder bort all vätska
fyll i så fall på med lite mer vatten.
Smaka av med salt och mald kryddpeppar


Servera med senap eller créme fraiche


Ett gott bröd med smör och ost


Samt ett glas kall mjölk