tisdag 2 februari 2016

Bryggar Croc-Pot - Bryggargryta - Recept



Grunden är en bryggargryta
Jag bjuder på grundreceptet oxå - längst ned




Ingredienser  5-6 port
1 kg grytbitar idag blev det karré
200 g morötter, tärnade
150 g kålrot, tärnade
3 st gula lökar, grovskivade
rapsolja smör
6 st vitlöksklyfta, hackad
2 dl vatten
50 cl öl gärna mörkt (Falcon Bayerskt)
3 st  köttbuljongtärningar
2 msk kryddpeppar, hel
4 st lagerblad
Salt och grovmald svartpeppar
Maizena till redning

-----------------

Nu beskriver jag detta på två sätt till pottan
Variant 1 från morgonen till pottan start direkt
Variant 2 Förbered på kvällen före

-----------------

Variant 1 - starta på morgonen
Lite olja i pottan - lägg morötter och kålrot, salta lätt
Lägg i kryddpeppar och lagerblad
Hetta upp 2 msk o 1 msk smör i stekpanna
Stek kötten på högvärme till brynt runtom
Tillsätt vitlök, krydda med salt, kryddpeppar och grovmald svartpeppar
Häll i pottan - Hetta upp 2 msk olja o 1 msk smör
Stek löken glansig, tillsätt buljongtärning + 2 dl vatten
Fräs en minut till medan du rör - häll i pottan
Toppa med 50 cl mörkt öl
Sätt locket på

-----------------

Variant 2 - så här gjorde jag denna gången
Lite olja i botten på Pottan
Lägg i kryddpeppar och lagerblad
Hetta upp 2 msk o 1 msk smör i stekpanna
Stek kötten på högvärme till brynt runtom, tillsätt vitlök
Krydda med salt och svartpeppar
Tillsätt morötter och kålrot, salta lätt
Fräs ytterligare 1 min - häll i pottan
Hetta upp 1 msk olja o 1 msk smör i stekpanna
Stek löken glansig, tillsätt buljongtärninar + 2 dl vatten
Fräs en minut till medan du rör - häll i pottan
Kyl - ställ in i kylen täckt över natten
Sätt i crockpot enheten ta bort ev plastfolie
Häll över 50 cl mörkt öl
Sätt locket på


Kör potta 6,5 tim på låg
Smaka av med salt och svartpeppar
Rör ned 2-3 msk maizenaredning
Kör ytterligare 30-45 min
Klart

-----------------

Idag serverar jag det med stekt ris 
för att jag hade rester från i går i kylen.

Potatis eller Potatismos
Lingonsylt och Snittgurka hade varit mumma


---------------
Bryggargryta - Orginalet som jag utgick från
Som i grunden är ett recept jag fick lov att skapa från ett luddigt grundrecept  i mitt arbete (900 portioner dessutom)

4 port Ingredienser
3 st gula lökar, hackade
2-3 msk smör
600 g grytbitar
3 st morötter, slantade
3 st vitlöksklyfta, hackad

1 st öl (50 cl) gärna mörkt
1 st köttbuljongtärning
      Salt och peppar
Maizena till redning

Tillagning :
Bryn köttet i smör i en gryta, tillsätt löken samt vitlöken och låt fräsa med en stund.
Häll över öl och lägg i buljongtärningar, låt sjuda i 2-3 timmar under lock.
Tillsätt morötterna och låt sjuda ca 20 minuter till.
Smaka av med salt och peppar.
Red med maizena

Servera med potatismos eller stekt potatis.