lördag 20 februari 2016

Gryta Djuvec - Kaos och Slutligen mitt Recept

Jag har en en matgrupp på Facebook som heter 

Där finns Snille - hon la upp ett recept jag ville prova
Nu hade jag inte hemma grytbitar och jag ville inte göra det vegetariskt.

Så jag har slaktat hennes recept en aning
Troligtvis är det därför jag har fått jobba mer än nödvändigt.
Storhet går före fall - och jag föll..... men det löste sig
(Hoppas hon förlåter mig)

Här hittar ni Snilles orginalinlägg 
Hennes recept - och hon berättar lite mer om det

---------------------

Djuvec Gryta - Min Variant - Till Slut :

 
---------------------

Jag har halverat orginalreceptet
Gjort lite justeringar p.g.a. jag inte hade allt hemma
Och några justeringar p.g.a. dålig planering och klantighet
Men det gäller ju att rädda upp situationen och inte ge upp

Fast jag klantade mig mer efter att jag skrivit ovanståeende
Men det räddades oxå

---------------------



450 gr nötfärs
2 stora lökar, skivas
2 vitlöks klyftor, tunnskivas
1-2 morötter, skivas - jag hade 1 stor
1 stor röd paprika, strimlad
½ grön paprika (hade ingen så jag tog en hel gul, strimlad)
500 g krossade tomater 
5-10 dl vatten - minst
Ca 1,25 dl ris ( gärna grötris men det går bra med långkornit ris också)
2,5 stora potatisar eller 5 små 
2 msk Vegeta (all krydda från Balkan) 
1 msk Paprika pulver
½ msk Salt 
1 msk svartpeppar, grovmalen
3 msk rapsolja
2 msk smör
Persilja - att toppa med
Gröna ärtor ( om man vill) 


--------------------- 


Jag tog 450 gram nötfärs, plattade ut det på ett bakplåtspapper (tunt)
Kryddade med ca 1 msk baskrydda (9 del salt, 1 del vitpeppar)
Blandade ihop smeten rejält men ändå inte mer än nödvändigt
Formade små tajta köttbullar 10 - 15 gram styck
Ställde dom inplastade i kylen medan jag....

Skivade lök, vitlök, paprika,

Ta fram en stor gjutjärnspanna (den ska tåla 200 gr ugnsvärme)
Hetta upp olja och smör i pannan till det slutar fräsa
Stek köttfärsbullarna rejält - dom ska vara fasta i konsistensen
Lyft upp och ställ åt sidan


Tillsätt mer rapsolja om det behövs
Bryn löken, tillsätt vitlök och fräs en stund.
Tillsätt sedan paprikan och bryn ytterligare en stund.

Tillsätt 500 gr krossade tomater + 2,5 dl vatten
Tillsätt salt, peppar, vegeta och paprika pulver.
Rör runt, sänk värmen, sätt på lock och låt det puttra i grytan ca 20-30 minuter. 
Rör om då och då och tillsätt lite vatten emellan åt om det behövs.

Nu kan du skala och skiva morötter och potatis


Efter 20 min - Tillsätt skivade potatis, morötter och förstekta köttbullar - rör om
(Och ärtor - om önskas)

Sätt på lock och låt puttra ca 10-15 min

Tillsätt sedan ca 1,25 dl ris och låt det fortsätta puttra ytterligare ca 10 minuter

---------------------

OCH HÄR INFALLER KAOSET I MITT KÖK
Som jag nämnde tidigare

Nu först får ni receptet som jag planerat 
och sedan hur jag försökte rädda det hela.

---------------------

Orginaltanken:
Undertiden :
Sätt ugnen på 225 grader.
Ringla lite olja över grytan i stekpannan. 
Sänk värmen till 200 och grädda tills du har fått en fin yta på grytan. 
Strö lite persilja vid serveringenockså. 

Servera med en lätt syrlig sallad och ett gott bröd. 
Smaklig spis. :) 
---------------------


---------------------

MEN - jag klantade mig och fick lösa det på annat sätt.

Till att börja tänkte jag inte på att ugnen var upptagen
(är fortfarande upptagen nu när jag har ätit)
Och eftersom jag slarvade med att hålla koll så brände jag ris i botten

---------------------

Lets rädda it
Över med allt i woken, på med vatten, ge uppkok, smaka av - krydda på med vegeta vid behov - på med lock
Låt sjuda 45 min
Rör om och kolla vätska var 10 min - fyll på om det behövs

Efter 45 min, prova potatis, morötter och ris så det inte är så mycket tuggmotstånd

Riset ska vara mjukt. smaka av - krydda på med baskrydda vid behov - och kör ev 5-10 min till - ställ åt sedan låt svälla 10 min


---------------------

Dagens Middag
Gryta Djuvec
Med Créme Fraishe
Och en grov Hårdbrödmacka ned Smör


Detta är god - billig mat - äter det gärna igen
Tack Snilles