onsdag 25 november 2015

Pot- Boeuf Bourguignon med Smörstekt Lök och Gula Kantareller - Recept


Boeuf Bourguignon - Crock Pot style - Så här gjorde jag.
 Boeuf à la Bourguignonne - Klassisk fransk köttgryta


Som namnet antyder så ska man ha ett 
rött bourgognevin i grytan.
Men jag fuskar lite för att spara pengar och har Ferrandiere Pinot Noir

Bli inte orolig över mängden ingredienser
Det tog 30 min att förbereda
från det jag började plocka fram det som behövdes
till dess allt låg i pottan.


Ingredienser för 3-4 portioner
750 g          nöt, högrev, bringa, (skuren ungefär 1,5 x 1,5 cm)
                  (jag valde högrev)
50 g            smör
2 msk         olivolja
150 g          bacon, (strimlad)
1 st             gul lök (stor, grovskuren)
120 g          morot, tärnad
2 st             vitlöksklyftor, rivna
15 g            trattkantareller (torkade)
70 cl           röd bourgeone
2 msk         kalvfond, konc
1 msk         timjan
1 tsk           rosmarin
1 msk         persilja
2                lagerblad
2 tsk           baskrydda
30               syltlökar

Redning:
2 msk         vetemjöl
1 dl             vatten

Garnityr:
1 st             gul lök, skivad, smörstekt
200 g          gula kantareller, smörstekta
Börja med att blanda, trattkantareller, vitlöksklyftor, röd bourgeone, kalvfond, timjan, rosmarin, persilja, lagerblad, baskrydda & syltlökar
Ställ åt sidan

Börja med att bryna bacon i het panna med lite smör och olja, minska värme och tillsätt lite smör, olja och löken, låt gå på lågvärne ca 5-10 min utan att det bränns - Häll över i pottan.

Höj värmen på max, tillsätt det sista av smör och olja - Bryn köttet runt om, Tillsätt morötterna i slutet så dom får lite smak av stekningen
 (Vad som inte står är att jag kryddade lite med salt och grovmalen svartpeppar nu)
Häll i pottan 

Deglacera stekpannan med rödvinet
(Häll i rödvinsblandningen - och koka ur smakerna ur stekpannan)
Häll över i pottan
Rör om
Nu kan du starta pottan om du vill - 8 tim på låg effekt

Jag lät det svalna, täckte över, och ställde i kylen över natten.

Klev upp på morgonen, startade pottan 8 tim på låg effekt
När det var ca 45 min kvar
Blandade jag ihop redningen och rörde ned den i pottan.
Efter totalt 8 timmar är det klart

Servera med någon form av potatis eller ris och garnityret
Jag läste om någon som när dom ätit detta har dom fått tagliatelle till


Jag valde kokt potatis idag
Men tror det vore bättre med ris eller tagliatelle

Toppade det hela med
Smörstekt lök, kantareller och syltlök



Rune Edin