torsdag 5 november 2015

Högrevsgryta Husman & Skog - MEN


 Kollade frysen igår - hittade fryst högrev
Den kör jag i pottan bestämde jag mig för

Igår planerade jag grytan - då såg det ut så här - MEN
3 msk      rapsolja
60 g         rotselleri, skivad
110 gr      kålrot, skivad
200 gr      vitkål, i skiva
1,2 kg      högrev, fryst
4 st          köttbuljongtärningar, upplösta i 2 dl kokande vatten
8 dl          vatten
1 dl          svartvinbärssaft, konc
3 msk      kryddpeppar
2 msk      enbär
1 näve     torkade trattkantareller
1 tsk        salt
Börja med oljan i botten, sedan rotsakerna
Lägg den frysta köttbiten ovanpå, Häll på vätskan,
Lägg kryddpeppar och enbär i kryddgömman, lägg i vätskan
Lägg torkad svamp i vätskan.
Toppa köttet med salt.
Lock på
Kör 8,5 tim på låg effekt - Startade grytan inatt innan jag la mig
---------
MEN
Imorse lyfte jag upp köttet, och silade av skyn
Och insåg - jag ändrar mig.
Ställde in köttet och skyn i kylen var för sig
När det var dags för middag så tog jag bort fetthinnan på skyn
och reducerade den i ca 15-20 min
Skar det extremmöra köttet i stora bitar, satte i stekpanna
Hällde över skyn så det nästan täckte köttet,
Tillsatte 1 msk muschroom soy och ½ dl grädde. 
Lät det sjuda 5-10 min,
Redde med maizena

Högrevsgryta Husman & Skog
Serverade med potatismos och lingonsylt
Mört och gott