lördag 14 november 2015

Bonusmat - Pepparbiff, Potatismos, Gräddsås

Ibland är det skönt att ha förberett mat i frysen.
Och i går gjorde jag ett gott potatismos.
Så idag var det i princip bara att vispa ihop en
god och enkel gräddsås.

Jag brukar köpa mycket köttfärs när det är billig.
Vid ett tillfälle gjorde jag hamburgare på 4,4 kg. 
Och vid ett annat tillfälle gjorde jag 2 sorters biffar.

Så största problemet idag....
...var ju att bestämma mig för vad jag ville göra.

som jag hade gjort och styckfryst tidigare
Smörstekte den på låg medelvärme.
När den började bli klar 
Så kryddade jag rejält med  grovmalen svartpeppar
Och stekte en liten stund till - vände ett par ggr

Gräddsåsen var bara 1,5 dl grädde, ½tsk dijonsenap, 1 msk kalvfond.
Vispade ihop, kokade upp - lät sjuda ett par min - redde med maizena
Potatismoset från gårdagen körde jag i micron

 DAGENS MIDDAG

Smörstekt Pepparbiff
Gräddigt Krämigt Potatismos, 
Len Gräddsås med doft av kalv
Lingonsylt

Det bästa är att jag har en portion potatismos kvar