tisdag 10 november 2015

Lågvärmestekt Rostbiff på Älgkalv med Skysås


Härom dagen fick jag en förfrågan om ett bra recept på älgstek
Bläddrade lite i mina bloggar och hittade ett gammalt inlägg 
från. lördag 21 maj 2011

Men tyvärr så hade jag inte levererat ett recept på detta inlägg
Rättar till det nu i huvudbloggen.

50-100 g morot, skivad
50-100 g rotselleri, skivad
50-100 g kålrot, skivad
50-100 g lök, skivad
1 st rosmarin kvist
2-3 msk smör - rotsaker
2-3 msk smör - kött
3-4 msk kryddpepparkorn
1,2 kg älgstek
salt & grovmalen svartpeppar
3 dl rödvin - förslagsvis castiliero del diablo
2-3 dl grädde - smaksak, jag tar gärna mer fond och mindre grädde
Ev red med maizena
 


Smörfräs skivade morötter, kålrötter, rotselleri, lök, rosmarinkvist och kryddpepparkorn.
Smöra en ugnsform - häll dom smörfrästa rotsakerna och kryddorna i botten på ugnsformen

Klappa in salt och massor av grovmalen svartpeppar på den upptinade älgsteken

Bryn den i smör runt om, lägg steken på rotsakerna
Deglasera stekpannan med 3 dl rött vin - förslagsvis castiliero del diablo
Häll deglacen över steken

Sätt  termometer i mitten på köttet - kör i ugnen på max 100 grader
Ös köttet med skyn var 30:de min - Till dess du har 58 grader innertemp i kötten
Lyft över köttet på en tallrik med 1+2 msk sky och täck med folie - låt vila minst 1 timme

Sila av skyn, smaka av den, fyll ev på mer vin, koka ihop lite
Tillsätt 2-3 dl grädde låt sjuda 10 min - ev red försiktigt med maizena


Lågvärmestekt Rostbiff på Älgkalv
Skysås med Rödvin och Grädde
Rotsaksgratäng
Svartvinbärsgelé