måndag 9 november 2015

BaconPannkaka i panna med Gula Kantareller - Recept


Ännu en gång så fipplar jag med husmansklassikerna

Recept 3-4 port
Tillagad i gjutjärnspanna ca 22-24 cm i diam
Starta ugnen på 200 g

Smeten
2 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
5 st  ägg
4 dl mjölk

Börja med att blanda torra ingredienser
Häll på hälften av mjölken, vispa till jämn smet
Tillsätt äggen och vispa ihop
Tillsätt resten av mjölken, vispa ihop
Ställ åt sidan så det får svälla
Baconbits+ ost
2 msk rapsolja
200 g bacon
50 g smör
1 dl riven ost

Hetta upp oljan i stekpannan, 
Klipp ned bacon och fräs så den blir lite krispig
Minska värmen och tillsätt smöret
Låt steka på låg värme 2 min
Häll allt utom den rivna osten i pannkakssmeten, vispa ihop
Häll smeten i stekpannan på spisen - låt steka 2 min på låg värme
Tillsätt den rivna osten, försök trycka ned den försiktigt med en gaffel
Stoppa in i ugnen på 200 grader - kör ca 25-35 min 
Kolla med sticka att den är torr inuti - då är den klar.

Medan den är i ugnen så gräddstuva kantarellerna
Gräddstuvade kantareller
150 gr, gula kantareller
2 msk  smör
2-3 dl grädde
baskrydda (9 del salt, 1 del vitpeppar)

Jag frös in gula kantareller i höstas utan att förvälla eller torka
Så ni får tänka på det om ni jobbar med torr svamp.

Grovhackade kantarellerna, och smörfräste dessa
till dess det var nästan torrt i pannan utan att bränna dom,
Tillsatte grädde, lät sjuda under omrörning
När grädden tjockna till önskad konsistens så smaka av med baskrydda
Klart

Dags att servera

Dagens middag

BaconPannkaka i panna
Gräddstuvade Gula Kantareller
Hemkokt Lingonsylt