torsdag 5 september 2013

Recept: Vild Fransyskagryta med kokt potatis och grönsaker


Idag fick jag diagnosen DIABETES - Fast det var ju väntat...
Det var faktiskt en väckarklocka - hela dagen på jobbet har jag funderat på hur jag ska handha det - jag har ju kunskapen - men det måste ju ske på ett hållbart sätt så jag inte fuskar allt för ofta.

Jag hoppas det ska gå bra - och kommer att lägga upp det jag lagar till och mellan varven även recept här på min blogg. - Ni hittar det i gruppen "Bra Diabetesmat"

Här kommer första dagens bilder och recept

 
 
1 kg grytbitar av fransyska, eller något annan nötkött om du föredrar det.
1 gul lök, grovhackad
5 vitlöksklyftor, grovhackade
1 stor morot i bitar
2 dl älgfond
5 dl vatten
1 msk Muschroom soy (mest för färgen)
10 cm purjo, grovskuren (jag tog den gröna delen)
2 msk rapsolja att steka i - belagd stekpanna
 
Se till att pannan och oljan är rejält het
Lägg ned grytbitarna och bryn rejält runt om
Tillsätt lök och vitlök - och låt det fräsa med en liten stund
Tillsätt morötter, älgfond, soja och vatten.
Låt sjuda i ca 1,5 timmar under lock
Tillsätt purjon och låt sjuda ca 30 min till
Smaka av med salt och red med maizena

Servera med kokt potatis och grönsaker