lördag 28 september 2013

Jag hade bestämt mig för att detta skulle bli bra diabetesmat

 
Men det blir det inte - om man använder glacen
Uteslut glacen och du äter nyttig och god mat.
 
Idag jobbar jag med min Crock-Pot. (läs fredag)
Det går lika bra i en stekgryta - men det kräver mer passning
 
Grunden för dagens potta !!!
en hel vitlök, palsternacka, morot, ingefära, 2 gula lökar, äpple,
2 dl vitt vin, kryddpeppar samt enbär...
På det la jag 1 kg karréstek, saltade runtom - satte locket på
6,5 timmar på låg effekt
 
 Under tiden föreredde jag glacen,
som jag tycker kan behövas efter att ha körts i pottan
Men man kan också lyfta locket och ställa in i ugnen,
225 grader i 20 min så får köttet färg
 
Glace 
1 msk muschroom soy
1 msk worshirechester sause
3 msk sweet chili
1 msk svartvinbärsgelé
1 msk Slotts original senap
2 msk ketchup
1 msk flytande honung
2 msk riven ingefära (eller 1 msk ingefärspulver)
1 msk grovmald svartpeppar
Jag flyttade över steken i en form som jag täckt med bakplåtspapper och hällde över glacen och körde i 200 graders varmluftsugn i 20 min
I det här läget så hade allting tagit för lång tid eftersom jag började på tok för sent,
så jag gjorde lite annan middags mat.
Jag ställde in köttet och buljongen i kylen för att äta detta dagen efter - idag lördag alltså.
 
Jag lyfte upp fettet som låg ovanpå buljongen och gav den ett uppkok,
tillsatte lite muschroom soy, smakade av och redde med maizena
 
Dagens middag
Karréfusion i pottan med sky
samt varma och kalla grönsaker
och en klick keso