fredag 6 september 2013

Recept: Pocherad fisk med saffransdoftande couscoussallad

Det ska ju vara lätt att fixa maten mitt i vardagen
och inte kosta skjortan
Detta är ett bra recept - och nyttigt dessutom
 
 
 

 

 
 
Safransdoftande couscoussallad
2,5 dl couscous
2,5 dl vatten
1 msk olivolja
1 nypa salt
1 nypa saffranstrådar
1 gul paprika i små bitar
1 röd paprika i små bitar
1 rödlök i små bitar
½ dl gröna ärtor
1 näve haricotverts
 
Gör så här
Koka upp vatten, salt, olja, och saffran
Tillsätt couscous - rör om och lägg på lock - ställ åt sidan i 5 min, fluffa upp med gaffel - kyl
Koka upp saltat vatten och koka upp ärtor och hericot verts - kyl
När allt är kallt - blanda allt väl så det blir luftigt
Ställ i kyl
 
Pocherad fisk
400g Alaska pollock - Här kan du välja en bättre fisk om du vill
2 st fiskbuljong tärningar
5 dl vatten
1 dl torrt vitt vin (innehåller mindre kolhydrater (sockerarter) - se info längst ned
3 lagerblad
10 mortlade kryddpepparkorn
Salt och vitpeppar (9 delar salt 1 del vitpeppar)
 
Så här gör du:
Vik fiskfiléerna på mitten och lägg dom i en belagd panna
 
Koka upp vatten, fiskbuljong, vinet kryddorna och lagerbladen i en kastrull
Häll den kokta buljongen över fisken i pannan och ge det hela ett uppkok
Lägg ett lock på pannan och ställ åt sidan i 10 minuter
 
Servering.
Lägg couscoussalld mitt på tallriken
Lägg pocherad fisk ovanpå
Tillsätt några skedar koksjy över det hela
Servera med en msk keso
 
 
Eftersom det är fredag unnar jag mig ett glas vin till maten idag
Om ni ser nedan så innehåller det bara 3 gram socker per liter - det tycker jag är okey.