måndag 30 september 2013

Recept: Snabb Dijonbiff

Förbered potatis och börja koka den
Nu fixar vi biffen...


Detta behövs:
500 g nötfärs 10%
1 ägg
1 msk dijonsenap
1 msk maizena
½ msk salt (jag hade 1 msk - men jag är saltoman)
lite rapsolja att steka i (jag använder Milda Culinesse)

 Blanda allt utom oljan snabbt
mät upp lämplig mängd färs med ett dl-mått
 
Rulla färsen till en boll - och lägg på smörpapper
platta till en 1 cm tjock biff

Hetta upp belagd panna med lite stekfett
stek på medel värme - 4 min på vardera sida
Tips - tryck till i mitten på biffen så reser den sig inte lika mycket
(Det syns inte men jag har vinylhandskar på mig)
 
 Det blev 5 biffar som väger mellan 120- 140 g st
Medan biffen vilar så har jag ett förslag till sås:
Sila av skyn, tillsätt lite vatten, tillsätt en kalvbuljongtärning, koka upp, smaka av med lite muschroom soy, red med maizena
 
Allt detta hinner du på den tid det tar att koka potatis.
 
Dagens middag
Dijonbiff, kokt potatis, skysås och lingonsylt
 
För bra diabeteskost - uteslut lingonsylten.
och ersätt med mixade lingon istället