lördag 12 januari 2013

Pyssel - brödrecept och go'middag

Idag kände jag mig laddad att pyssla en hel del i köket
Och personligen tycker jag att jag hunnit mycket..
 
Jag hade en attans storbit gouda ost som inte gick att skära med en osthyvel,
så den rev jag och paketerade...
 Lutande ost-tornet
 
Sedan körde jag igång en bröddeg
 
 
Och medan den jäste förberedde jag en pajdeg och stoppade den i kylen
Men mer om den i morgondagens blogginlägg...

 
Här har jag dom färdiggräddade bröna..
Fortsätt nedåt så kommer det underbara receptet


 

 
 
 Men först - Kvällens middag
Tomatbräserad lammgryta med tagliatelle
   
Och nu kommer receptet !!! 
 
 
Runes Tväråbäcksbröd 

 Hem          Skolan          Ingredienser

100 g         400 g           Torr jäst          

50 g          200 g            Margarin
ca 5 dl       2 lit              Vatten
1 tsk          4 tsk            Salt
1 tsk          4 tsk            Socker
1,3 lit        5,2 lit           Vetemjöl  
1 st                               Ägg
 
1 st Hushållsassistent / degmaskin

 
Gör så här:
Blanda mjöl, salt, socker och torrjäst i degblandaren
Blanda lite snabbt
 
Värm vatten och margarin till 50 grader,
Tillsätt vätskan till mjölblandningen
Kör degmaskinen i minst 7 min

 
Arbeta ut degen i små bröd som lägges på smort ugnsform eller smörpapper på ugnsformen
 

Jäs bröden övertäckta 30-40 min
Pensla bröden med ägg
 

Grädda i ugn 250 grader ca 8 – 10 min
 

Låt bröden kallna under bakduk
 
-----------------------
Nu ska jag slappa - Önskar er en underbar kväll !!!