tisdag 9 december 2014

Kokt Höna i Dragonsås med Stekt Curryrisris & Grönkål,

Idag är det billig mat som gäller - det tar lite tid men är värt jobbet

Köpte en fryst höna för 18,90/kg - min höna vägde ca 800 g

 Kokade upp 4 liter vatten - som jag när det kokade tillsatte 
1 stor gul lök i + 1 hel vitlök 3 hönsbuljongtärningar + 2 tsk dragon

Stoppade ned hönset i grytan - satte på locket och lät det sjuda i 3 timmar
Sedan plockade jag hönan så den blev benfri. 
Samtidigt som jag kokade skyn till hälften.
Lade ned kycklingbitarna i en mindre panna, täckte med hönssky och lät sjuda i ca 30 min
Tillsatte 1 dl gräddmjölk, 1 tsk dragon - och gav det hela ett uppkok
Smakade av med salt och peppar
Redde av med maizena

Dagens middag:

Kokt Höna i Dragonsås 
Stekt Curryrisris & Grönkål,



Detta blir 2 mättande portioner och en hel del buljong att frysa ned
Om du inte gör som jag och låter det sjuda till fond - och sedan fryser