måndag 29 december 2014

American Panpizza - Recept - På mitt vis

Idag gör jag något jag aldrig gjort förr


Dagens pizzadeg


9 dl vetemjöl
2 pkt torrjäst
1 msk oregano
1 tsk salt
Blandas

Tillsätt
2 dl kall mjölk
½ dl olivolja
1 ägg
Blandas

Tillsätt
1 dl kokande vatten
Knådas rejält totalt 12 min ( smart med maskin )
Låt jäsa minst 45 min


____________________________________________________

Nu har jag gjort så mycket deg att jag kan göra ett bröd oxå.
Ta undan en bit deg till pizzan.

Resten av degen  blir - OREGANOBRÖD (följ länken)

Kavla ut pizzabotten till en rundel
Lägg den i en rund form - jag valde folieforn
"Picka" botten och kör i ugn 225 grader 7 min

Under tiden kokas tomatsåsen
2 msk smör
1 msk tomatpuré
2 rivna vitlökar
Fräses ihop utan att det bränns
Tillsätt 1 burk tomatkross
1 msk worchestershire sås
½ dl chilisause
1 msk oregano
1 msk grovmalen svartpeppar
Låt sjuda i ca 15min
Smaka av med salt och svartpeppar
Done




Pizzan
När den är förgräddad

Börjar Lager 1 - med 5-6 msk tomasås i botten

Lager 2 - 2,5 dl Köttfärssås ur frysen - går bra med stekt köttfärs oxå

Lager 3 - 1 rödlök i skivor och en röd chili, strimlad

Lager 4 - Massor av riven ost

Lager 5 - Det viktigaste - 125 gram BACON i bitar


 Avsluta - 12 -14 min i 200 graders ugn





DAGENS MIDDAG

Chefs American Panpizza
With Bolognese, Red Onions & Chili


_________________________________________________