fredag 26 december 2014

Janssons Frestelse - Så här gör jag

Kör en sista dag med lite julmat

Men jag gör ju inte som andra - jag gör så här















1 burk 220g      Ansjoviskryddad sill, inkl skyn
3 dl                   Grädde
1-2 msk            Kaviar
8 stora              Potatisar eller 15-17 normala - strimlade
1 stor               Gul lök eller 2 normala, tunnskivad
                         Panko ströbröd
                         Smör att smöra formen med

Smöra formen.
Sila av sillen - glöm inte at ta reda på skyn/lagen.
Strimla sillen, blanda grädde och skyn, smaka av med kaviar till dess du har den sälta du vill ha.
Finstrimla löken.
Skala och strimla potatisen.





Blanda Potatis, Lök och Sill i formen
Häll över Gräddskyn
Toppa med Pankoströbröd eller Ost 
(hade ingen oststuvbit idag - därför panko)

Jag gillar att förköra 25 min 200g 
(varmluft +25 grader i vanlig ugn)   
Ta ut och låta det sätta sig 1 timme eller 5

Sedan kör jag ca 25-30 min till dess det är klart




Dagens Middag

Janssons Frestelse med Rödbetor

Och en Gene Tunnbrödsskiva med lite Julskinka och Whiskeysenap på


.Jag tror det blir vegetariskt imorgon