torsdag 4 december 2014

Kycklinglasagne med Ajvar & Gräddstuvad Grönkål

Dagens mat och recept har Lovisa Ahlin inspirerat mig till

Lite av det jag använt idag
 Kyckling, 2 sorters pastaplattor, tomatsås, grädde - m.m
Lägg i lager och in i ugn
mitt recept längre ned

DAGENS MIDDAG

Kycklinglasagne
 Serverat med Gräddstuvad Grönkål


Kycklinglasagne med Ajvar

Tomatsås
1 tsk        rapsolja att steka i
½            rödlök grovhackad
1 tsk        rosmarin

Fräs i oljan

Tillsätt     200 g cocktailtomater
2 st          stora vitlöksklyftor, rivna
1 tsk        Lea perrins
1 tsk        salt
1 tsk        grovmald svartrpeppar
½ dl         chilisause
4 dl          ajvar
1 dl          vatten

Sätt på lock och sjud på låg värme ca 1 tim
Passera såsen genom en sil

Ställ åt sidan och gör nu resten

3 st          kycklingfileér, strimlade
1 msk      vetemjöl
20 g         smör
2,5 msk   vetemjöl
8 dl          gräddmjölk
                tomatsåsen
3 msk      konc kycklingfond
                salt och grovmalen svartpeppar
200 g       riven ost - till såsen
100 g       riven ost - toppa med
16 st        lasagneplattor - jag tog 8 gröna och 8 vanliga

Kycklingen brynes i en rejäl klick smör.
Krydda med en msk grovmalen svartpeppar
Pudra med vetemjöl rör om
Späd långsamt med tomatsåsen och gräddmjölken under omrörning
Tillsätt kycklingfond
Låt sjuda 4 min under omrörning
Smaka av med salt och peppar

Varva sås och plattor i en stor gratängform
Toppa med riven ost

Kör i ugn 30 min på 200 grader


Låt vila ca 20 min innan servering så den tar ihop