torsdag 5 maj 2016

Spölandsgris i Crock-Potten, Sky & Gräddsås - Recept




Köpte för en tid sedan en hel sida av en bonde ca 1 mil härifrån

Häromdagen gjorde jag en fläskrulle, och idag blev det något gott i slökokaren

Jag valde att göra det hela med husmanskostkänsla, snarare än åt det asiatiska hållet som jag ofta gör



Spölandsgris i pottan 2016

Kött
1½ kg Fläsksida med svål
Lägges i saltlag 2 dygn (i kylskåp och tät påse)
Om den inte redan är rimmad

Övrigt:
2 st lagerblad
10 kryddpepparkorn
1 kanelstång
2 dl grädde
-------------------------------------


Saltlag / Brine
Ingredienser
1 liter vatten
1 dl grovsalt utan Jod
1 msk strösocker

Gör så här
Koka upp vatten. Tillsätt salt och socker och se till att det löser sig innan kastrullen lyfts av spisen. Ställ lagen att kallna helt innan den används. (under +8 grader)
Räkna upp receptet om större mängd lag behövs.


Glace
1 msk chilisause
2 msk honung
2 tsk senap (slotts orginal)
2 tsk hel kryddpeppar, mortlas
½ tsk timjan
½ tsk rosmarin
½ tsk salvia
1 krm fänkål

Blandas

-------------------------------------

Koka saltlagen - kyl den väl (under +8 grader)
Torka Sidfläsket torrt med hushållspapper
Stoppa i tät påse (jag vaccade det hela)
Låt vila i kylen 2 dygn

Paus

Blanda glace

Häll av saltlagen och rispa kryss skåror snett över svålen
Pensla med glace
Har du inget galler i botten så lägg lite olja i botten på pottan
Tillsätt 1 dl vatten, några lagerblad, 10 kryddpepparkorn och en kanelstång
Med galler i botten, svål ned, utan galler svål upp
Jag kör med galler

Kör 7 tim på låg

Nu så kan du antingen låta den vila på skärbräda/tallrik 30-60 min innan du skär upp den.
Eller 
Så lägger du på mer glace och kör i ugnen på 225 grader ca 15 min - och därefter låter den vila på skärbräda/tallrik 30-60 min innan du skär upp den


Gräddsåsen
När köttet var klart silade jag skyn i en vid bytta
och ställde kallt så jag fick en fetthinna som jag kunde lyfta bort.
Sedan tog jag 1 dl sky och kokade upp
tillsatte 2 dl grädde, gav det ett snabbt uppkok - minskade värmen och lät det sjuda till såsen börjde ta ihop - Klart att servera
Har du bråttom, red med maizena



Dagens Middag
Hemmarimmad Slökokad Spölandgris
Gräddsås på Flässky
Stekt Potatis
Perles de Saveurs Cassis