onsdag 18 maj 2016

Benlöst Revben med Glace och Bensås - Recept

Lär ju bli idiotförklarad
Så där gör man inte med revben


Men nu har jag gjort det


Benlöst Revben med Glace och Bensås

1,2 kg tjocka revben
Skär bort revbenen från köttet så tajt som möjligt


Rub
2 tsk salt
1 tsk salvia
½ tsk rosmarin
½ tsk ingefära
2 tsk kryddpeppar, hel
½ tsk lökpulver
½ tsk timjan
Blandas och mortlas ordentligt

Glace
1 msk chilisause
1 msk teriyaki sause
1 msk honung
½ tsk ingefärapulver
½ tsk baskrydda


Gör så här:
Rubba köttet väl
Vik ihop och bind ihop
Lägg i plastpåse över natten i kylskåp


På morgonen la jag köttet i en 
ugnssäker form med lite vatten i botten
Stoppade in i kall ugn och 
startade ugnen på 70 grader
Jag hade en termometer instoppad i 
mitten av köttet på 67 grader
Sedan fick den stå i ugnen till 
jag uppnått önskad temp
Tog ut den och lät den vila ca 30 min.

Medan köttet vilade så blandade jag glace


Nu gjorde jag en miss innan jag glaserade köttet
Jag tog bort snörerna runt köttet
Gör inte det
Låt dom sitta kvar till det är dags att skära upp köttet

Glacera köttet
Kör i 225 graders ugn till 70 graders innertemp
Låt vila 10-15 min
Skär upp och servera


Jag sparade revbenen och 
kokade en fond till sås enligt konstens alla regler.
Tyvärr så var jobbet med dom benen inte värt arbetet. (5 tim)
Jag blev tvungen att rädda smakerna med grädde vilket jag inte alls planerat.

Jag gör en mycket godare skysås på 20 min

Dagens Middag
Glacerat Benlöst Revben - Low and slow
Råstekt Mandelpotatis med Rosmarin & Spenat
Smörstekt Sparris
Bensås


Kul experiment - och gott