lördag 7 maj 2016

Kockens Bacon & Sparrispaj med Tzaziki D'lux - Recept





Jag här längtat så länge på en god matpaj
Det är ju gott men inte speciellt magert
Och tyvärr lite för mycket för mig ensam.



Men jag kommer att skära bitar
Styckfrysa och sedan vaccumförpacka
Då kan jag njuta av en bit när jag vill

Jag hade lite saker i kylen som höll på att bli gamla
Så därför får ni både mitt orginalrecept
Och den variant jag gjorde idag


Kockens Bacon & Sparrispaj
Rune Edin 2016

Ingredienser pajdeg:
200 gram vetemjöl (ca 3,3 dl)
130-140 gram smör
½ tsk salt
2-3 msk vatten beroende på hur degen känns

Gör så här
Hacka samman smör och mjöl tills smöret är finfördelat. Tillsätt vattnet och knåda ihop till en slät deg. Lägg degen svalt en stund innan du kavlar ut den. Degen räcker väl till en normalstor paj på cirka 26 cm i diameter.
Degen tål bra att sparas i kyl eller frys, se bara till att packa in den i plast så den inte torkar.

Tips Kavla ut degen på smörgåspapper så blir det enklare att få det tunt - jag körde smör, mjöl och salt i matberedaren, när det såg riktigt smuligt ut tillsatte jag exakt 3 msk vatten och körde sedan till slät deg - jag körde efter viktmåtten

Förgrädda pajskalet 8-10 minuter i cirka 200 grader

Ingredienser fyllning:
3 ägg
3 dl grädde (funkar med mjölk - godare med grädde)
3 dl riven ost (gärna lite lagrad) + 1 dl till gratinering
250 g bacon, finstrimlat
100 g sparris, snedskurna
60-70 g rödlök finhackad
½ tsk timjan
½-1 tsk baskrydda (totalt)

Gör så här:
Vispa samman ägg, grädde, riven ost, timjan och baskrydda
Ställ åt sidan

Fräs baconbitarna hastigt i lite olja till på gränsen till knaprig
Rör om då och då (gäller hela tiden)
Tillsätt löken och ev lite olja om det är för torrt
Fräs löken hastigt till glansig
Tillsätt sparris, fräs hastigt - Ställ åt sidan
Låt det stekta svalna några minuter (går att förbereda)

Blanda stanningen samt den stekta röran, och fyll pajskalet med blandningen - Lägg 1 dl riven ost ovanpå
Forts följer längre ned:


Alternativ fyllning (den jag gjorde idag):
3 ägg
1 dl créme fraiche
2 dl grädde (funkar med mjölk - godare med grädde)
200 g cream cheese (hade en bytta på gränsen)
1 dl riven ost (gärna lite lagrad) + 1 dl till gratinering
250 g bacon, finstrimlat
100 g sparris, snedskurna
60-70 g rödlök finhackad
½ tsk timjan
½-1 tsk baskrydda (totalt)

Alternativ fyllning - Gör så här:
Värm upp 1 dl créme fraiche + 1 dl grädde
Vänd ned cream cheese och rör om till slätt
Smaka av med baskrydda - Ställ åt sidan för att svalna

Fräs baconbitarna hastigt i lite olja till på gränsen till knaprig
Rör om då och då (gäller hela tiden)
Tillsätt löken och ev lite olja om det är för torrt
Fräs löken hastigt till glansig
Tillsätt sparris, fräs hastigt
Ställ åt sidan - Lät det stekta svalna några minuter (går att förbereda)

Vispa samman ägg, 1 dl grädde, 1 dl riven ost, timjan

Lägg den stekta röran jämt i botten av pajskalet
Vispa ihop äggstanningen och ostsåsen - fyll pajskalet med blandningen
Lägg 1 dl riven ost ovanpå


Gör så här - Samma för båda
Grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Kolla efter 30 min om det börjar se bränt ut så täck med ett foliepapper.


Efter 45 min - känn i mitten om äggstanningen stannat. - om så, då är den klar.



Tzaziki d'lux
250 g turkisk yoghurt
1 hg majonnäs
1-2 klyftor vitlök, pressade
1 stänk tabasco
 ca ½ tsk salt och vitpeppar (9 dl salt/1 del vitp)
250 g gurka finstrimlad


DAGENS MIDDAG
Kockens Bacon & Sparrispaj
Tzaziki D'lux 
Coctailtomater